Induktiv laddning är en tjänst som nu erbjuds av BMW. Tekniken är redan presenterad men i juli startar tillverkningen.

Nu blir det lättare att ladda sin bil än att tanka den. Så summerar BMW sin nya induktiva laddning som man erbjuder dem som nu beställer en BMW 530e iPerformance – en bil vi på Teknikens Värld naturligtvis har provkört.

Tekniken består av en platta som placeras på din parkeringsplats ute eller på garagegolvet. Även under bilen finns en platta och utan att föraren behöver göra något annat än att parkera och stänga av motorn, så laddas bilens batteri med ström via systemet. Avståndet mellan plattorna är omkring åtta centimeter och laddkraften är 3,2 kW vilket laddar bilens batteri på tre och en halv timme.

På skärmen inne i bilen får föraren hjälp med att parkera på rätt plats för att göra den trådlösa laddningen möjlig. Plattan i marken tål såväl regn som snö och laddningen stängs av automatiskt om något letar sig mellan plattorna.

Systemet är inte unikt eller nytt, det presenterades redan förra året men kommer i produktion nu i juli. Redan för närmare fyra år sedan kunde vi berätta om att BMW och Mercedes tillsammans skulle plocka fram tekniken. Mercedes är också i lanseringstagen men det är osäkert om det är samma system som BMW eller om annat i samarbete med Qualcomm det då handlar om.

Den trådlösa laddningen från BMW är bara möjlig via en  leasingtjänst och vid lanseringen endast i Tyskland. I ett senare skede följer Storbritannien, USA, Japan och Kina.

Visa kommentarer
NUVARANDE BMW erbjuder trådlös laddning
NÄSTA Provkörning av Lotus Omega