Prenumerera på Teknikens Värld

BMW i Vision Dynamics visar kommande i5

BMW lovade att visa upp ett nytt i-koncept i Frankfurt, och visst höll de vad de lovade. Här är BMW i Vision Dynamics. En modell mellan dagens i3 och i8, sannolikt en i5.

BMW i Vision Dynamics

München-firman BMW har känt sig lite avhängda i elbilssvängen trots att lilla i3 är en av de mest sålda elbilarna i världen. Det ska BMW ändra på, för 2025 ska märket saluföra inte mindre än 25 elektrifierade modeller varav tolv av dem ska vara helt elektriska. Satsningen går under namnet Number One > Next.
Som en första försmak på vad som komma skall visar de nu upp konceptbilen BMW i Vision Dynamics. Bilen är vad de kallar för deras föreställning av elektrisk mobilitet i hålet som finns mellan i3, som även den visas i Frankfurt i uppdaterat och sportigare utförande, och i8 (som är en laddhybrid). En ”dynamisk och progressiv fyrdörrars Gran Coupé”.

– Vi elektrifierar hjärtat av BMW-märket och samtidigt höjer BMW i in i en helt ny dimension, säger Harald Krüger, BMW:s styrelseordförande.

BMW i Vision Dynamics

BMW benämner i-märkets nya designfilosofi, som konceptbilen uppvisar, som ”jag gör mer med mindre”. De beskriver i Vision Dynamics som en bil med proportioner klassiska för märket; lång hjulbas, flytande taklinje och korta överhäng fram och bak som tillsammans skapar ”en grundprofil som överensstämmer med elegans och dynamik”. Bland alla andra fina formuleringar hittar vi att kraven på optimal dynamik har fått definiera utseendet ända ned på detaljnivå.

i3 har en säregen fönsterprofil, så även BMW i Vision Dynamics. De är utformade på detta vis för att ge förare och passagerare bra utsikt och tillsammans med det enorma glastaket, som sträcker sig från vindruta till bakruta, ska känslan av rymd och frihet vara enorm. De stora glasytorna, tillsammans med den ”delade körupplevelsen i interiören” (BMW visar för stunden inte interiören, märkligt nog), sägs vara av stor betydelse för framtida (semi)autonoma bilar. BMW berättar dock inte om i Vision Dynamics är självkörande eller inte. Fokus ligger i stället på den elektriska mobiliteten och utseendet som alltså är en första tjuvtitt på kommande i5, eller vad modellen som placerar sig mellan i3 och i8 får för beteckning.

BMW i Vision Dynamics

BMW berättar inte heller om drivlinan, däremot pratar de prestanda. Räckvidden uppges ligga på 60 mil och toppfarten är över 200 km/h. 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt. Det är tydligt att BMW med sin mellanklasstora elbil vill ha med en stor portion sportighet, både vad gäller körupplevelse och formmässigt.

Elmotorer, prestanda och annat i all ära, men snacket kommer förmodligen att ta ett helt annan fokus, nämligen de stora njurarna i fronten. I så fall inte helt olika diskussionerna som tog fart med BMW Concept X7 iPerformance.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa