Prenumerera på Teknikens Värld

BMW M3 CS på väg!

Nuvarande BMW M3 gör en sista ansträngning innan det är dags för handdukskastning. Vår spionfotograf har fångat M3 CS, en lättad och mer effektstinn version, på bild.

BMW M3 CS
CarPix

Dagens BMW M3 är bara knappt fyra år gammal men börjar kännas ålderstigen i och med att samtliga konkurrenter – Audi RS4 (finns bara som kombi), Mercedes-AMG C 63, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och, om vi ni kan räkna in den eftersom den är så speciell, Jaguar XE SV Project 8 – är nyare och starkare.
Men M3 lägger sig inte platt riktigt än, fortfarande har modellen lite att ge och det i form av M3 CS som vår spionfotograf för första gången förevigat på bild.

BMW M3 CS

BMW M3 CS kommer att gå precis samma väg som M4 CS som presenterades i våras, men med den skillnaden att antalet dörrar är två fler. Den turbomatade treliterssexan pumpas alltså upp från 431 till 460 hästkrafter och maxvridet höjs från 550 till 600 newtonmeter.

BMW nöjer sig inte mer enbart motoroptimeringar utan lättar även bilen för att den ska runt 30-40 kilo mindre än standard-M3:an. Det gör man genom att vanliga M3:ans tak, bakvinge, diffusor och frontsplitter ersätts av diton i kolfiberarmerad plast. En annan lättviktsdetalj är att dörrhandtagen på insidan är ersatta med tygstroppar.

BMW M4 CS 2018

Dörrhandtag? Nej, tygremmar ska det vara i M3 CS.

Effektökningen och viktminskningen kommer göra M3 CS accelerationssnabbare än vanliga M3. M4 CS är ju 0,2 sekunder snabbare än M4 Coupé från stillastående till 100 km/h. Samma skillnad lär vi se hos M3, vilket i så fall betyder en 0-100-tid på 3,9 sekunder med M DKG-lådan.

Andra förändringar som M3 CS genomgår är bättre bromsar i kolfiberkeramiskt material, sexkolvs- och fyrkolsok, större hjul, vässad chassisättning med mera.

M4 CS har klockats för 7 minuter och 38 sekunder runt Nürburgrings nordslinga. Räkna med att M3 CS är något långsammare och att Alfa Romeo Giulia Quadifoglio därmed får behålla sitt rekord.

Förmodligen blir det till våren som BMW väljer att avtäcka M3 CS, kanske på bilsalongen i Genève i mitten av mars.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa