Prenumerera på Teknikens Värld

BMW M4 CS – extra kraft i få exemplar

BMW fortsätter att pumpa ur sig specialmodeller. Nyaste tillskottet på listan är M4 Competition Sport som lägger sig mellan vanliga M4 Coupé och värstingen M4 GTS.

BMW M4 Competition Sport

BMW M4 Coupé är en dussinbil. BMW M4 GTS är det inte eftersom världen endast kommer att få se 700 exemplar av den 500 hästkrafter starka modellversionen. Så vill du tillhöra en riktigt exklusiv M4-skara är det BMW M4 Competition Sport du ska ha, eller M4 CS som den heter i förkortad form.

BMW M4 CS är inte lika rå, hård och nedbantad som M4 GTS, men den är råare än vanliga coupéversionen eftersom den är fullsmetad med M Performance-delar och till viss del liknar GTS:en, mycket tack vare den stora vingen på bakluckan. Att den är lättare än M4 Coupé kan vi ta för givet eftersom bilen är utrustad med samma lättviktiga keramiska bromskivor som M4 GTS har.
Under huven sitter M4:ans treliterssexa men inte med originalets 431 hästkrafter, inte heller GTS:ens 500. I stället ger den 450 hästkrafter, samma siffra som M3 GTS av E90-generation. Maxvridet är orört vilket innebär 550 newtonmeter, 50 färre än i M4 GTS.
0-100 km/h sägs avverkas på 4,0 sekunder. Det är en tiondel snabbare än M4 Coupé med dubbelkopplingslåda (som M4 CS har som standard) men två tiondelar långsammare än M4 GTS. Toppfarten är 280 km/h.

BMW M4 Competition Sport

Andra standardgrejer är BMW M:s adaptiva stötdämpare, extra kolfiberdetaljer runt om – exempelvis splittern i fronten, unika 20-tumsfälgar med däck i dimensionerna 265/30 fram och 285/30 bak samt extra utrustning interiört, exempelvis vassare ljudsystem, head up-display och en helt del annat.

Tre olika kulörer finns att välja till karossen – vit, blå och svart. Pris från drygt 1,2 miljoner kronor, det vill säga betydligt mer än vad vanliga M4 Coupé kostar. Men så får man för pengarna en hel del extragrejer plus att M4 Competition Sport endast ska tillverkas i 60 exemplar.

Glömde vi att nämna att BMW M4 CS endast ska säljas i Spanien? Men då så, nu har vi nämnt det.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa