Prenumerera på Teknikens Värld

BMW M4 CS officiell med 460 hästkrafter

Ännu en specialvariant av BMW M4 är nu presenterad. M4 CS är paketerad med 460 hästkrafter vilket gör att 0-100-tiden sänks till 3,9 sekunder.

BMW M4 CS 2018

För knappt ett år sedan presenterade BMW en M4 CS (Competition Sport) som endast tillgängliggjordes i Spanien. Med sina 450 hästkrafter var den helt enkelt en M4 Competition Package med extra allt. Dock en bra bit ifrån M4 GTS som, när den såldes, kunde stoltsera med 500 hästkrafter.

På bilsalongen i Shanghai presenterar BMW i dag M4 CS som alla får ta del av, inte enbart spanjorer. M4:ans raka turbosexa på tre liter har pumpats upp till 460 hästkrafter, det vill säga tio hästar mer än i M4 Competition Package och M4 Competition Sport samt 29 fler än i vanliga M4 Coupé. Den bjuder också på 600 newtonmeter vilket är samma siffra som i M4 GTS men 50 mer än i övriga M4-varianter.

BMW M4 CS 2018

Vid sidan om motoroptimeringen har även själva bilen optimerats genom att få sin vikt sänkt. Taket, bakvingen, diffusorpartiet och splittern i fronten är gjorda i kolfiberförstärkt plast och dörrpanelerna har strippade på onödigheter, exempelvis har handtagen försvunnit och ersatts av remmar. Allt som allt ger det M4 CS ett viktövertag på tio kilo i jämförelse med M4 Competition Package och 32 kilo lättare än vanliga M4 Coupé.

Effektökningen och viktsänkningen har lyckats få M4:an under fyra sekunder vid sprinten från 0-100 km/h. 3,9 sekunder behövs vilket är 0,1 sekunder snabbare än M4 Competition Package och ytterligare 0,1 sekunder snabbare än vanliga M4 Coupé när den är utrustad med den snabbväxlande dubbelkopplingslådan. Toppfarten är begränsad till 280 km/h, samma som för M4 Competition Package.
Runt Nürburgrings nordslinga sägs M4 CS behöva 7 minuter och 38 sekunder. Det är tio sekunder långsammare än för banpreparerade M4 GTS.

BMW M4 CS 2018

Något traditionellt dörrhandtag finns inte, för att spara vikt finns i stället en rem.

Andra modifikationer som M4 CS genomgått är exempelvis kolfiberkeramiska bromsskivor som fram greppas av sexkolvsok och bak av fyrkolvsok som gömmer sig bakom 19-tumshjul fram och 20-tumshjulbak, styvare chassisättning och grövre ändrör.

BMW M4 CS kommer att byggas i begränsad upplaga så det gäller förmodligen att vara kvick om man vill lägga vantarna på ett exemplar. Från motsvarande 1 123 000 kronor kostar kärran i Tyskland. Det är nästan 400 000 kronor mer än för en M4 Coupé i grundutförande.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa