Prenumerera på Teknikens Värld

BMW Z5 och Toyota ”Supra” ska byggas av Magna Steyr i Österrike

Arbetet med BMW:s och Toyotas gemensamma sportbil rullar på. Nu står det klart, även om det inte är officiellt bekräftat, att själva produktionen läggs ut på Magna Steyr i österrikiska Graz.

BMW Z5
CarPix

Varken BMW eller Toyota ska bygga de båda sportbilar som utvecklas gemensamt. I stället blir det österrikiska Magna Steyr som tar hand om den uppgiften i fabriken i Graz. Det rapporterar den lokala tidningen Kleine Zeitung, dock utan att BMW, Toyota eller Magna Steyr har bekräftat det.

Något som kan ses som en bekräftelse är dock BMW:s uttalande att de från och med nästa år ska låta Magna Steyr i Graz tillverka en ny modell så att de inte ”står tomhänta” efter produktionsstoppet av Mini Paceman och Countryman. Båda modellerna läggs ned senare i år, Paceman för gott och Countryman får en ersättare som med största sannolikhet kommer att tillverkas parallellt med Mini 3-dörrar och 5-dörrar i Nederländerna.

Toyota FT-1 Graphite Concept

Toyotas nya sportbil ska byggas av Magna Steyr i Österrike.

Produktionen av BMW:s och Toyotas nya sportbilar startar under 2018 och den årliga upplagan sägs uppgå till totalt 60 000 bilar.

BMW:s variant av den gemensamma sportbilen efterträder dagens Z4 och ryktas få modellbeteckningen Z5. Den såg vi som prototyp uppe i Norrland i vintras. Toyotas variant ses som en efterträdare till Supra, japanernas mytomspunna sportbil som lades ned 2002 och som i nya utförandet sägs bli bättre än Porsche.

Magna Steyr, som i dag ingår i kanadensiska Magna International, är inga noviser när det kommer till bilbyggande. På senare år har det i fabriken i Graz byggts bland annat Saab 9-3 Cabriolet, Mercedes SLS AMG, Aston Martin Rapide, BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300C och många fler välkända bilmodeller. Magna Steyr, som tidigare hette Steyr-Daimler-Puch och dessförinnan bara Steyr, har tillverkat bilar och motorcyklar i Graz sedan 1800-talets slut, bland annat olika Steyr-bilmodeller och Puch 500 som tillverkades på licens från Fiat. Puch 500 var under 1930-talet även en motorcykel.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa