Prenumerera på Teknikens Värld

BMW:s aktie rasade efter misstänkt fusk

I dag har BMW dragits in i dieselgate. Om det är samma systematiska fusk som Volkswagen erkänt återstår att se. Hur som helst resulterade det i att BMW AG:s aktie sjönk kraftigt.

BMW X3 aktieras

Strax innan lunch på torsdagen publicerade tyska motortidningen Autobild en artikel som genast syntes på börsen i form av att BMW:s aktie föll med 9,7 procent (har återhämtat sig en aning och ligger i skrivande stund på minus 6,5 procent).

Anledningen till raset på BMW-aktiens värde beror på att ett brittiskt testinstitut tillsammans med International Council on Clean Transportation, den tekniska miljöorganisation som i USA avslöjade Volkswagen, testat en dieseldriven och xDrive-fyrhjulsdriven BMW X3 i verkliga körförhållanden. Testresultatet visade då utsläppsnivåer av kväveoxider som rejält överstiger satta gränsvärden enligt Euro 6, drygt elva gånger högre. Enligt Euro 6-normen får dieselbilar släppa ut maximalt 80 milligram kväveoxider (NOx) per kilometer, vilket kan jämföras med den äldre Euro 5-normen som tillåter 180 milligram per kilometer.

– Alla uppmätta data tyder på att detta inte är ett Volkswagen-specifikt problem, säger Peter Mock på International Council on Clean Transportation till Autobild.

BMW dementerar uppgifterna om att deras bilar skulle vara manipulerade. Via ett uttalande hävdar de att deras bilar inte har några system som arbetar på olika sätt beroende på var bilen befinner sig – i en laboratoriemiljö eller på vägen.

– Hos BMW finns ingen funktion som känner av utsläppstester. Alla utsläppssystem är fortsatt aktiva utanför testcykeln, säger den bayerska biltillverkaren i ett uttalande.

Tidigare i dag kunde vi läsa att svenska Transportstyrelsen har uppmätt för höga nivåer kväveoxider hos dieseldrivna modeller från BMW, Volkswagen och Volvo. Problemet lutar alltså allt mer åt att inte vara isolerat till Volkswagen, vilket skulle kunna rädda den tyska bilgigantens skinn.

Tysklands transportminister Alexander Dobrindt bekräftade under förmiddagen att fler Volkswagen-motorer är manipulerade i Europa, även Volkswagens väldigt populära 1,6-litersdiesel, och att europeiska myndigheter nu ska utföra stickprovskontroller hos flera olika biltillverkare, inte bara hos Volkswagen.

UPPDATERING: Inga tecken på att BMW fuskar med utsläppen

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa