Det tyska bilmärket Borgward gick i graven 1961 men presenterade sin första modell 2015 efter att ha återuppstått. Nu återvänder man till hemstaden Bremen.

2015 presenterades Borgwards första modell sedan man återuppstått. En fabrik stod klar förra året god för en produktion av 160 000 fordon. En suv – byggd i och för Kina, hittills har inte mycket rimmat med Borgwards historia.

Nu återvänder emellertid Borgward till sin hemstad Bremen i nordvästra Tyskland. Här tillverkade man över en miljon fordon åren 1929 till 1961 och under sin storhetstid hade företaget 23 000 anställda.

En 140 000 kvadratmeter stor tomt har köpts och under 2019 väntas en fabrik stå färdig där för sammansättning av 50 000 fordon per år. Målet är att på sikt bli en fullfjädrad bilfabrik och komplettera denna med en testanläggning. Fabriken kommer rikta in sig på elbilar och plug in-hybrider som ska säljas globalt.

Borgward har hittills presenterat tre suvmodeller, BX5, BX6 och BX7 och sedan tidigare står det klart att man har BorgWarner, Bosch, Continental, Kuka, LG, Schäffler, SKF och Webasto som samarbetspartners.

Oavsett om du har noll koll på Borgwards gamla modeller eller sitter med tårfyllda ögon när du tänker på dem kan du kolla på klippet nedan där ett gäng Borgwardbilar träffas i just Bremen sommaren 2016.

Visa kommentarer
NUVARANDE Borgward återvänder till Bremen
NÄSTA Provkörning av Seat Leon Cupra ST 4Drive DSG