Prenumerera på Teknikens Värld

Borgward BX7 officiell – en suv blev det

Nu är klassiska Borgward återuppstånden från de döda och man har gjort det i form av suven BX7 som blandar linjer från en rad olika märken.

Borgward BX7

Tyska biltillverkaren Borgward, som grundades redan 1929, förknippas främst med modellen Isabella och kanske också med P100 eller någon av Hansa-modellerna. Men nu är det nya tider och återuppståndna Borgward ska framöver förknippas med moderna bilar, först och främst suven med det osexiga modellnamnet BX7 som är först ut.
BX7 är inte ett klassiskt tyskt modellnamn, men valet av bokstäver och siffror är medvetet. Modellen är till stora delar avsedd för den kinesiska marknaden och där är det just konstellationer av denna typ som tilltalar.

Borgward BX7

BX7 har världspremiär på bilsalongen i Frankfurt nästa vecka och kommer i montern där att visa upp en 2,0-liters turbofyra med 224 hästkrafter som sätter fart på alla fyra hjulen, även om det är de främre som driver i normalfallet. En elektroniskt styrd lamellkoppling styr drivningsfördelningen mellan fram- och bakaxeln, ett system som är utvecklat BorgWarner.
Ett annat drivlinealternativ är också aktuellt i märkets Frankfurt-monter, nämligen en laddhybridvariant där en 2,0-liters turbomotor driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Gemensam effekt för dessa motorer är 401 hästkrafter. Vid körning med enbart elmotorn ska BX7 kunna köra 5,5 mil innan batterierna är tömda.

Borgward BX7

Utseendemässigt är 4,7 meter långa Borgward BX7 med lastvolym upp till 1 344 liter modernt formgiven men man kan, om man vill vara lite taskig, ana linjer från andra bilar lite varstans. Grillen andas både Maserati och Buick, fronten i övrigt delvis BMW, bakljusen Hyundai, bakluckan Porsche och bakre stötfångaren Audi. Till och med de utspärrade bokstäverna på bakluckan känns en hel del Porsche.

Borgward BX7

BX7, som kommer att finnas i fem-, sex- och sjusitsigt utförande, har det mesta när det kommer till modern säkerhetsutrustning: kollisionsvarnare, autobroms med fotgängardetektering, adaptiv farthållare och 360-graderskamera för full runt om-sikt.
Ett infotainmentsystem med en 12,3 tum stor skärm utgör gränssnittet mellan bil och förare. Mobiltelefonsammankoppling och smarta tjänster sägs den tillhandahålla.

Borgward BX7

Precis som förr i tiden kommer Borgward att presentera TS-modellversioner, med andra ord modeller med lite sportigare utstrålning. Förr var det Isabella TS som gällde, 75 hästkrafter i stället för 60, snart är det BX7 TS som gäller.

Borgward BX7 väntas kosta från 244 000 kronor. Lansering i Kina blir det under 2016. Till Europa kommer den något senare.

Framöver ska Borgward presenterade fler modeller. Företaget har som mål att på medellång sikt sälja omkring en halv miljon bilar årligen.

Borgward BX7

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa