Prenumerera på Teknikens Värld

Brakförlust för Tesla – 5,6 miljarder back under tredje kvartalet

Elbilstillverkaren Tesla har det tufft nu. Inte bara har de produktionsstrul och har avskedat många anställda, de går även med brakförlust. 5,6 miljarder kronor gick företaget back under årets tredje kvartal.

Tesla Model 3

Tesla Inc, tidigare Tesla Motors, registrerade en förlust om motsvarande drygt 5,6 miljarder kronor för perioden juli, augusti och september i år. Så stort kvartalsunderskott har företaget aldrig tidigare upplevt. Som jämförelse under motsvarande period 2016 var resultatet en vinst om motsvarande 184,2 miljoner kronor.

En stor anledning till den gigantiska kvartalsförlusten stavas Model 3, märkets nya instegsmodell som har visat sig vara en aning problematisk produktionstekniskt sett. Framför allt är det batteripacken från Panasonic, som byggs i Teslas Gigafactory-fabrik i Nevada, som är käpparna i hjulen. Batteripacken har fått sättas ihop för hand, något som både är kostsamt både tid- och pengamässigt. Under tredje kvartalet lyckades man sätta ihop 260 stycken Model 3, betydligt färre än de 1 500 som var planerade.

Panasonics vd har i dagarna gått ut med informationen att problemen med batteriproduktionen ”snart är löst”.

Problemen ger följdeffekter. Under fjärde kvartalet var det tänkt att 5 000 stycken Model 3 skulle byggas varje vecka. Detta mål har Tesla nu skjutits upp till tidigast första kvartalet nästa år. Dessutom påverkas Teslas kommande lastbil som redan är försenad. Den skulle ha presenterats den 26 oktober i år, men blev nyligen uppskjuten till den 16 november. Om det datumet kvarstår återstår att se.

Även Model S och Model X påverkas av allt strul. Produktionen av dessa båda modeller dras ned med tio procent under fjärde kvartalet för att kunna rikta större delar av resurserna på att få Model 3 på banan.

Nyligen har Tesla sagt upp omkring 1 100 anställda på grund av ineffektivitet i arbetsstyrkan. Merparten av de som har fått gå har varit verksamma i Teslas dotterbolag SolarCity.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa