Bridgestone visar upp luftfritt däck

Det är inte första gången som luftfria däck visas upp men japanska däcktillverkaren Bridgestone säger sig ha kommit längre i utvecklingen med sin variant. 100 procent återvinningsbart däck samt 100 procent luftfritt.

Bridgestone visar upp luftfritt däck

Bridgestone visar upp luftfritt däck

För första gången visar nu Bridgestone upp sin variant på ett luftfritt däck. I stället för luft inuti däcket eller i en innerslang har man satsat på flexibla ekrar som bär upp själva däckbanan. Konstruktionen gör punkteringar till ett minne blott, men säkerligen finns det nackdelar med det Bridgestone visar upp. Skulle deras luftfria däck gå i produktion kan vi förmoda att någon form av däcksidor är en fördel (om nu inte väljer att köra i vakuum) för att inte förstöra ekrarnas flexibilitet.

Det finns många andra fördelar med detta luftfria däck enligt Bridgestone. En av dessa är, till skillnad från tidigare luftfria däck, att det i stort sett är redo för serietillverkning. Andra fördelar är att det är mycket mer miljövänligt än dagens däck då det sägs rulla lättare samt är återvinningsbart till 100 procent.
En nackdel i dagsläget är dock att Bridgestones luftfria däck endast klarar en belastning på 150 kilo och fungerar därför inte på en bil (4 däck à 150 kilo styck ger maxvikt på 600 kilo). Men utvecklingen fortskrider och Bridgestone kommer säkerligen att uppvisa en ny, bättre version av däcket inom en snar framtid.

Frågan är hur framtiden ser ut för lågprofildäck. Tänk dig en fet Corvette med 325:or bak i 25-profil. Kommer det att fungera med en sådan konstruktion som Bridgestone visar upp?