Prenumerera på Teknikens Värld

Citroën C4 facelift officiell – nya strålkastare och motorer

Andra generationens Citroën C4 får en uppdatering i form av nya snålare bensin- och dieselmotorer.

Citroën C4 2015

Citroën C4 generation två introducerades 2010 och nu är det dags för den sedvanliga uppdateringen. Utseendemässigt händer det dock inte mycket. Nya strålkastare med LED-varselljus och bakljus med ”3D-effekt” liknande de vi sedan tidigare bekantat oss med på DS3.

I kupén finns numera ytterligare två klädselalternativ och en sjutums pekskärm som ersätter en del knappar och vred som gör att instrumentbrädan är mindre rörig.

Mer intressant är dock de fyra nya motorerna. Puretech 110 och 130 är båda trecylindriga bensinmotorer med turboladdning som levererar 110 respektive 130 hästkrafter och 205 samt 230 newtonmeter. Den svagare av de två har en utlovad förbrukning på 0,47 liter per mil och släpper ut 110 gram koldioxid per kilometer samt kopplas till en sexväxlad manuell låda.

130-hästarsmotorn erbjuds endast med Citroëns nya EAT6-automatlåda och har en medelförbrukning på 0,48 liter per mil och släpper likt svagare versionen ut 110 gram koldioxid per kilometer. 49 gram mindre än VTi 120-motorn den ersätter.

Dieselalternativen BlueHDi 100 och 120 är en vidareutveckling av tidigare 1,6 HDi och har nu upp till 4 procent lägre koldioxidutsläpp. Svagaste alternativet på 100 hästkrafter och 254 newtonmeter har enligt Citroën en snittförbrukning på 0,33 liter per mil med 86 gram koldioxid per kilometer.

BlueHDi 120 ger 120 hästkrafter och 300 newtonmeter mot en förbrukning på 0,36 liter per mil och 93 gram koldioxid per kilometer. 100-hästarsmotorn erbjuds med antingen sexväxlad manuell låda eller automatlådan BVM6, starkare motorn erbjuds dock endast med automatlådan. Samtliga motorer lever nu upp till Euro 6-standarden.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa