Prenumerera på Teknikens Värld

Citroën C5 Aircross officiell i Kina

Att Citroën tar sig an suv-segmenet är inte nytt, däremot att de lanserar en modell som laddhybrid. Här är nya C5 Aircross.

Citroen C5 Aircross

Att en fjärdedel av alla bilar som säljs är av typen suv gör att Citroën nu lanserar C5 Aircross – en bil som är 450 centimeter lång, 184 centimeter bred och 167 centimeter hög och som har ett axelavstånd på 273 centimeter samt ett bagageutrymme på 482 liter.

Man är noga med att understryka att bilen följer märkets DNA och nog skvallrar den kromade listen längs fronten om att detta är en Citroën. Tittar vi in i bilen hittar vi ett välbekant kantigt formspråk som först dök upp i C4 Cactus 2014.

C5 Aircross omfattas av den nya filosofin Citroën Advanced Comfort och är utrustad med Progressive Hydraulic Cushion som man själva ser som en uppföljare till märkets klassiska gashydrauliska fjädring. Komfort är C5 Aircross ledord, baksätespassagerarna ska ha marknadsledande benutrymme och framstolarna har massagefunktion. Kupén känns luftig tack vare glastak.

Citroen C5 Aircross

Autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion hör till de förarassisterande systemen som modellen erbjuder och i bilen finns även en 12,3 tum stor skärm samt en 8 tums pekskärm som kan spegla din mobiltelefon.

Inledningsvis kommer C5 Aircross finnas med bensinmotorer på mellan 165 och 200 hästkrafter kopplade till en automatlåda av typen EAT6. Mer intressant är att den framöver kommer att, som första Citroën, finnas som laddhybrid med e-AWD, det vill säga fyrhjulsdrift. Det totala effektuttaget på 300 hästkrafter gör den till den starkaste Cittran hittills. Jag ska bespara dig tid: lyxåket SM från det tidiga 1970-talet klämde ur sig 180 hästkrafter som mest ur sin V6:a.

C5 Aircross kommer även att finnas som enbart eldriven och då med en teoretisk räckvidd på 60 kilometer samt som ”vanlig” hybrid. Allt detta i ett senare skede som sagt.

– Modellen är ett bevis på vår förmåga att närma oss detta segment på vårt eget sätt med tonvikt på personlighet, komfort och välbefinnande för de åkande. Nya C5 Aircross kommer helt klart att vara en viktig tillväxtfaktor för Citroën”, säger Linda Jackson, vd för Citroën.

Citroen C5 Aircross

C5 Aircross debuterar på den kinesiska marknaden i oktober för att under andra halvan av 2018 ta sig an Europa.

Såväl suvar som namnet Aircross är känt från Citroën-håll sedan tidigare. C4 Aircoss kom 2011 och baserades på Mitsubishi ASX och i Brasilien byggde man en C3 Aircross tidigare än så. Så sent som i våras presenterade man C3-baserade konceptet C-Aircross.

Redan för tio år sedan kom Citroën med en suv, även den baserad på Mitsubishi-teknik. C-Crosser byggde på modellen Outlander.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa