Prenumerera på Teknikens Värld

Continental visar framtidens däck för säkrare bilkörning

ContiSense och ContiAdapt är två nya tekniker som tyska däcktillverkaren Continental visar upp på bilsalongen i Frankfurt, båda inbakade i ett koncepthjul.

Continental ContiSense och ContiAdapt

Däckens skick och prestanda på olika underlag är A och O för säker bilkörning. Trots det kör många med väldigt slitna däck eller vinterdäck på sommaren. Kanske tyska Continentals koncepthjul med tillhörande däck kan vara lösningen på några av problem?
På Frankfurtsalongen visar däcktillverkaren två nya tekniker som de har utvecklat – ContiSense och ContiAdapt.

ContiSense bygger på att gummit i däckets gummiblandning är elektriskt ledande så att de sensorer som finns inbyggda i däckstrukturen kan skicka signaler till bilen. Sensorerna övervakar nämligen en rad olika parametrar så som mönsterdjup, temperatur och däckskador. Skulle någon av parametrarna skilja sig från normalvärdena skickas alltså signaler till bilen, eller via bluetooth till en mobiltelefon, som i sin tur uppmärksammar föraren på exempelvis för slitna däck eller att en spricka har uppstått. I dag finns det i många bilar ett liknande system som varnar för lågt tryck i däcken, dock utan att gummiblandningen är elektriskt ledande. I stället är det en trycksensor som sitter i samband med ventilen som mäter av tryckförändringar och skickar signaler till bilen. TPMS (Tire Pressure Monitor System) heter dagens system.

Continental ContiSense och ContiAdapt

ContiAdapt är än mer avancerat. Systemet har mikroprocessorer inbyggda i hjulkonstruktionen. Dessa kan ta emot data från både användare och sensorer för att justera däcktrycket beroende på typ av körning och väglag. Genom att justera trycket kan däcket få en större eller mindre kontaktyta mot underlaget. Tryckjusteringen görs genom att fälgens bredd är justerbar. Exempelvis trycket öks för att få minskad kontakt mot asfalten vilket i sin tur minskad friktionen mellan däck och underlag. Det är positivt för energiförbrukningen. På samma vis kan trycket minskas för att få en mer komfortinriktad färd och/eller mindre halktendenser.

Continental ContiSense och ContiAdapt

ContiAdapt som det är designat i dag tillåter fyra förprogrammerade inställningar beroende på underlaget. Dessa inställningar är våt, ojämnt, halt och normalt.
Systemet tillåter däcktryck betydligt lägre än vad man normalt har i bilens däck i dag. Under ett kilo (1 bar) tillåts för att exempelvis kunna backa ut ur en parkeringsficka när bilen står i djup snö eller om man måste passera ett vägparti med svartis.

Hur tekniken är tänkt att fungera illustreras i filmen lite längre ned i denna artikel.

Continental ContiSense och ContiAdapt

Continental inte nämner någonting om dubbdäck i samband med vinterväglag, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att dubbdäck är förbjuda i några länder (bl a i Continentals hemland Tyskland) medan i andra länder ute i Europa tillåter dubbdäck endast under vissa villkor.

De båda teknikerna uppvisas i en och samma hjulkonstruktion på Frankfurtsalongen. De nämner inte när tekniken kan tänkas lanseras, men det känns som att åtminstone den mer avancerade ContiAdapt-tekniken ligger långt fram i tiden i och med att även fälgen involveras. Om inte annat lär tekniken vara till en början vara väldigt kostsam för bilägarna, inte minst vid däckbyte.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa