Cykelbanor från kriget grävs fram

Storbritannien storsatsade på cykelbanor under andra världskriget. Nu har de kartlagts och kan komma att användas på nytt.

Cykelbanor har varit ett hett diskussionsämne i Stockholm ända sedan Stella Fares och Stockholmspartiets dagar. Men att tro att specifika vägbanor för cyklister är ett nytt påfund är fel. Liksom att de alltid har kommit till av säkerhetsskäl.

1939 förklarade Storbritannien krig mot Tyskland och med det ställdes såväl produktion som vardagslivet om på de brittiska öarna. Ministry of Transport handlade fort och drog riktlinjer för hur befolkningen nu skulle kunna transportera sig med cykel. Över 80 mil cykelvägar planerades och inspirationen kom Nederländerna.

När kriget var över och bilismen tog fart glömdes cykelvägarna bort. De närmare 50 mil av sträckor som färdigställdes växte igen, blev busshållsplatser eller trottoarer. Få partier är ännu cykelvägar och på sin håll kan man se blekröda filmarkeringar från 1930-talet.

Nu har cykelfantasten Carlton Reid kartlagt slingorna via Google Maps och arkiv. Men inte främst av nostalgiska skäl utan för att åter få dem att ingå i infrastrukturen. Tillsammans med stadsplaneraren John Dales har de dragit igång ett crowdfunding-projekt för att åter göra de gamla cykelbanorna brukbara. På två veckor fick man in 16 000 pund, över 180 000 kronor.

– Om det inte finns plats för nya cykelbanor, varför inte blåsa liv i de gamla, menar Carlton Reid.

Tips! Tidigare i veckan presenterade vi första delen av en serie reportage där vi med Skoda Sverige uppmärksammar säkerheten för cyklister i trafiken.

Visa kommentarer
NUVARANDE Cykelbanor från kriget grävs fram
NÄSTA Renault för filmfolket i Cannes