Däck från Goodyear renar luften

Det är inte bara biltillverkarna som på Genèvesalongen visar upp vad som kan komma i framtiden, även däcktillverkarna drar sitt strå till stacken. Goodyear är en, och de visar upp däcket Oxygene som producerar syre.

På Genèvesalongen för ett par år sedan visade Goodyear upp ett klotformat däck som kan rulla i alla riktningar och ytterligare ett år tidigare presenterade den amerikanska däcktillverkaren ett däck som kan ladda elbilar. På årets salong i Genève har de med sig tre olika konceptdäck varav ett sticker ut lite mer än de båda övriga.

Goodyear Oxygene side by side

Det däck som vi tycker utmärker sig heter Oxygene som betyder syre på franska (och på engelska, men då stavas det oxygen).
Goodyear Oxygene är ett däck tomt på luft, alltså punkteringsfritt, som är uppbyggd av en gummistruktur utskriven på 3D-skrivare. Gummit kommer från gamla däck som återvunnits och malts ned till gummipulver. Gummistrukturen består av en massa öppningar (på slitbanan och sägs därför ge optimalt våtgrepp) som suger upp fukt som transporteras in mot däckets (egentligen är däcket ett helt hjul) kärna. Innanför gummiytan, längs väggarna, finns nämligen levande mossa. Denna mossa, en av naturens många läkemedel, suger åt sig fukten (vattnet) och startar en kemisk process med den koldioxid som absorberas från omgivningen. En fotosyntetisk process startat som omvandlar vattnet och koldioxiden till syre.

Goodyear Oxygene lightstrip

En restprodukt vid fotosyntesen är en liten energiavgivning i form av elektricitet som kan driva små komponenter i däcket. Dessa komponenter är en liten mikroprocesser, sensorer och en ljusslinga. Den information som sensorerna samlar på sig, om exempelvis vägförhållande och väderlek, kan överföras till andra fordons Oxygene-däck. Ljusslingan används för att med olika färger kommunicera olika manövrar.

Visa kommentarer
NUVARANDE Däck från Goodyear renar luften
NÄSTA Andelen supermiljöbilar fortsätter öka – dieseln tappar