Prenumerera på Teknikens Värld

Dags för invigning av E16 som elväg

Efter ett år av planering och byggande står den så färdig – världens första elektriska väg för lastbilar. Onsdagen den 22 juni invigs den elektrifierade sträckan av E16 mellan Sandviken och Kungsgården/Storvik.

Scania-lastbil på elväg Siemens eHighway

För drygt ett år sedan uppmärksammade vi att en del av E16 väster om Gävle ska elektrifieras för att kunna tillåta tung transport utan några utsläpp. I december rapporterade vi att bygget av den elektriska sträckan är igång och nu står den färdig, redo för invigning.
I morgon den 22 juni 2016 klockan 15.00 invigs elvägen som sträcker sig mellan Sandviken och Kungsgården/Storvik, ett vägavsnitt som uppgår till ungefär två kilometer. Vid invigningen närvarar bland annat infrastrukturminister Anna Johansson, samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan och generaldirektörerna för Trafikverket och Energimyndigheten.

Bakom projektet står, bland annat ekonomiskt, företag så som Sandvik, SSAB, Scania och Siemens men även elbolag som är verksamma i regionen samt högskolan i Gävle. Staten har också bidragit med en större summa pengar för att kunna förverkliga projektet som i denna första fas fungerar i test- och demonstrationssyfte. Elvägen är den första av sitt slag i Europa och är dessutom världens första elektrifierade väg för lastbilstrafik.

Nästa fas i E16-elvägen är att elektrifiera hela sträckan från Gävle hamn till Borlänge, drygt tio mil, samt en sidoutflykt till Avesta. När denna sträcka kan tänkas stå klar är okänt, men kostnaderna beräknas i dagsläget till omkring 1,2 miljarder kronor. Enligt beräkningen ska ombyggnaden ha betalat av sig på mellan fyra och sju år.

Gävle till Borlänge

I framtiden ska hela sträckan mellan Gävle och Borlänge vara elektrifierad. Bild: Google Maps.

Den sträcka som nu ska invigas ger tung trafik möjligheten att köra helt utsläppsfritt. Lastbilarna har en så kallad strömavtagare monterad bakom hytten. Denna har kontaktskenor som fälls upp för att släpa mot elledningarna som löper över vägen. Energin som överförs i anordningen används för att driva en elmotor i lastbilen som är tänkt att även ha en mindre dieselmotorn för användning utanför elvägen, exempelvis vid av- och påfarter. Hur tekniken fungerar ser du i filmen nedan.

Utanför Rosersberg norr om Stockholm pågår också ett elvägsprojekt, men där handlar det inte om elledningar som hänger över vägbanan utan i stället om elektriska skenor som är integrerade i asfalten. Hur den tekniken fungerar kan du se på film här.

LÄS OCKSÅ: Elektrisk asfalt ska ladda elbilar

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa