I annonssamarbete med YOKOHAMA

Fyra handflator! Ungefär så stor är däckens yta mot vägbanan. Det säger sig självt att det är lätt att tappa väggreppet om däcken inte är i toppform.

Bilens däck är runda och (oftast) svarta, men mycket mer än så känner flertalet bilister inte till om våra bilars kontakt med vägen. Det borde vi göra – bra däck i gott skick kan bokstavligt talat vara skillnad mellan liv och död!

Om man kör i 100 km/h kan dåliga däck till exempel resultera i upp till åtta meter längre bromssträcka än riktigt bra däck. Översatt till hastighet betyder det att man med dåliga däck krockar eller kanske kör över en fotgängare i cirka 50 km/h, när man med bra däck precis hade lyckats stanna.

Däck kan vara dåliga på många sätt. De vanligaste ”dåligheterna” är däck med för dåligt mönsterdjup, däck med för lågt lufttryck och fel däck för årstiden.

Att köra med odubbade vinterdäck och även så kallade allvädersdäck på sommaren är till exempel både dumt och dyrt. Bromssträckan från 100 km/h kan med nya sådana däck på både torr och våt asfalt bli upp till sju meter längre än med bra sommardäck.

Många däckundersökningar och tester har gjorts genom åren och av dem har man, förutom ovan nämnda exempel, bland annat kunnat utläsa att uppåt tio procent kör med vinterdäck på sommaren, att drygt tio procent tror att det i regnväder är säkrare att köra med vinterdäck än med sommardäck (helt fel!), att cirka 20 procent kör med minst 20 procent för lågt lufttryck – och att hälften (!) av Sveriges bilister inte vet vad de har för däck på sin bil.

Vinterdäck är riktigt dåliga sommardäck, vilket ju också hörs på namnet. Dessutom blir de dyra att använda som sommardäck; vinterdäckens mjukare gummi gör att de i varmt väder slits cirka 20 procent fortare än sommardäck.

Lika väl som vinterdäck är dåliga sommardäck gäller förstås även motsatsen. Att köra med sommardäck på vintern är dessutom olagligt. Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck – dubbade eller odubbade – när vinterväglag råder.

Hårt slitna däck är farliga i flera avseenden och framför allt på våt väg. De ger längre bromssträcka, risken för vattenplaning ökar markant och det gör även risken att få sladd och köra av vägen eller krocka med mötande trafik.

Lagen stipulerar ett minst mönsterdjup på 1,6 millimeter för sommardäck, men det är en lag som bör ignoreras och borde modifieras. Sommardäck bör anses som utslitna och kasseras när de har mindre än 3 millimeters mönsterdjup kvar!

Att gränsen satts vid 1,6 millimeter beror alls inte på att tester eller undersökningar visat att det är en lämplig gräns, utan mer på en byråkratisk förenkling. När gränsvärdet skulle EU-harmoniseras blev det helt enkelt den minsta markeringen på ett engelskt måttband, som är 1/16-dels tum – och det är 1,6 millimeter.

Om bilens däck är ojämnt slitna ska de bästa däcken alltid monteras bak, oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven. Anledningen är att detta minskar risken för bakhjulssladd, som kan resultera i att man sladdar med sidan först in i mötande fordon eller fast hinder – och sidorna är bilens svaga punkter, där är krockskyddet som sämst.

Vid flera olika undersökningar har det visat sig att ungefär 20 procent av Sveriges bilister kör med för lågt lufttryck i sina däck. Det är dyrt – bilen drar mer bränsle och däcken slits fortare – och det kan vara farligt. Med mycket för lågt lufttryck (från 40-50 procent för lite och därunder) försämras bilens vägegenskaper så mycket att det kan bli direkt livsfarligt!

Visa kommentarer
NUVARANDE Dåliga däck – dumt, farligt och dyrt!
NÄSTA GoPro-orgie i Golf GTI-reklam