Prenumerera på Teknikens Värld

Därför behövs underkörningsskydd på lastbilar

Hur är det att krocka med en lastbil som saknar underkörningsskydd på sidorna? Se de förödande konsekvenserna i klippet här. Vi varnar redan nu för starka bilder.

Tänk vad lite metall kan göra skillnad.

I Sverige finns krav som säger att lastbil och släpvagn som har en totalvikt som överstiger 3,5 ton och som är av 1988 eller senare års modell, ska vara försedda med sidoskydd. Undantag görs för speciella brandbilar och terrängfordon som behöver högre markfrigång.

Men så ser det inte ut över allt i världen.
I USA är det lag på att ha underkörningsskydd bak på lastbilar – men inte på sidorna. Endast ett fåtal städer har ett reglemente angående sidoskydd.

Lastbil utan underkörningsskydd

Som vi ser i klippet så kan skillnaden mellan underkörningsskydd och inte vara liv och död i så låga hastigheter som 56 kilometer i timmen (35 mph).
Det visar också statistik från Insurance Institute for Highway, IIHS, som producerat testet och videon. Enligt IIHS dog 301 personer i USA i samband med sidokrockar med lastbilar 2015.

Enligt samma organisation skulle risken för dödsolyckor vid sidokollision med lastbil (eller olyckor med allvarliga skador som följd) minska med 75 procent om underkörningsskydd på sidorna infördes.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa