Prenumerera på Teknikens Värld

Dieselbilarna släpper inte ut mindre CO2 än bensinbilarna

Vi har länge fått höra att dieselbilar ska man köpa då de släpper ut mindre koldioxid än motsvarande bensinbilar, och visst är det så om man jämför bil för bil. Nu visar det sig dock att skillnaden i verkliga utsläpp, för alla bilar inom respektive bränsle, är obefintlig.

Avgaser ur avgasrör

Nu får dieselbilen på tafsen igen. Inte bara släpper den, framför allt om den är av äldre sort, ut stora mängder partiklar och kväveoxider. De dieselbilar som säljs släpper också ut betydliga mängder koldioxid.
Enligt Reuters publicerade en handfull tyska tidningar under onsdagen en artikel som citerar tyska transportmyndighet som formulerat ett svar på en fråga ställd av det tyska miljöinriktade partiet Die Grünen som agerar opposition.

I svaret står att läsa att dieselbilar registrerade under 2016 i genomsnitt släpper ut 128 gram koldioxid per kilometer vilket kan jämföras med 129 gram per kilometer för lika nya bensinbilar.
Enligt svaret ska skillnaden mellan bensin- och dieselbilar ha varit mer eller mindre konstant de senaste tio åren men att mängden (för de båda) har minskat. Enligt tyska transportdepartementet beror den obefintliga skillnaden på att dieselbilar normalt är tyngre och har högre effekt än bensinbilar.

– Det är en myt att diesel hjälper till att skydda klimatet. Dieselmotorns teoretiska fördelar för miljön försvinner genom att ofta byggas in i tunga, högbyggda bilar, säger Stephan Kühn, Die Grünens transportexpert, till tysk media.

Enligt ACEA föll andelen nyregistrerade dieselbilar i Europa från 52,1 procent under 2015 till 49,9 procent under 2016.

Förtydligande
Vid jämförelse mellan två likvärdiga bilar, exempelvis en mellanklasskombi med bensinmotor och en mellanklasskombi med dieselmotor, släpper så klart ut dieselvarianten ut en betydligt mindre mängd koldioxid då den är snålare.
Det artikeln lyfter fram är att skillnaden mellan Europas alla dieselbilar och Europas alla bensinbilar inte är så stor som många kanske tror, baserat på vetskapen att en dieselbil är snålare och har mindre utsläpp än motsvarande bensinbil.
Hade alla stora dieselbilar i Europa ersatts med motsvarande bensinbilar säger det sig självt att koldioxidutsläppen från biltrafiken hade varit ännu högre än vad den är i dag. Så dieselbilarna har absolut bidragit till betydligt lägre koldioxidutsläpp, men skillnaden är ändå inte större än vad den är på grund av bland annat valet av storlek på bilarna inom respektive bränsle.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa