Prenumerera på Teknikens Värld

Din dieselgate-bil kan bli bra igen – återställs med ny styrenhet

Anders Hansson fick sin Passat åtgärdad men blev inte nöjd med resultatet. Trots att Volkswagen Sverige säger att det är omöjligt lyckades han få verkstaden att installera den ursprungliga mjukvaran. Nu går bilen bra igen.

Volkswagen dieselgate styrenhet

Strax före jul tvingades Anders Hansson till ett oplanerat verkstadsbesök med sin Volkswagen Passat Alltrack. Reparationen hade ingenting med dieselgate att göra, men verkstaden gjorde ändå åtgärden.
– Jag kände direkt när jag körde från verkstaden att något var fel, det var en enorm försämring av accelerationen mellan 30-70 km/h. Först trodde jag att det kunde bero på kylan, för det var väldigt kallt när det här inträffade, men bilen fortsatte att vara slö.

Anders Hansson hade medvetet avstått från att göra den av Volkswagen påkallade åtgärden för att komma till rätta med de olagliga kväveoxidutsläppen.
– Jag jobbar med avancerad hård- och mjukvara, och jag tror helt enkelt inte att det går att åtgärda detta fusk med nån slags quick-fix, säger han.

När Anders förstod att serviceteknikerna gjort åtgärden mot hans vilja kontaktade han verkstaden och krävde att de skulle återställa den.
– Vi köpte den här bilen för dyra pengar för att vi gillade dess köregenskaper, de egenskaperna var som bortblåsta. Den bil jag fick tillbaka efter verkstadsbesöket var som en 80-talsdiesel. Den rappa motorresponsen och det fina bottendraget fanns inte längre, säger han.

Först var verkstaden ovillig att göra något mer med bilen, men Anders stod på sig.
– Det var stillestånd i diskussionerna ett tag, men efter några veckor hörde de av sig och erbjöd mig att få ett styrdon från någon som frivilligt ville göra uppdateringen, och när jag fick det monterat så gick bilen som den ska igen.

Volkswagen Passat Alltrack 2013 TDI-motor

När Anders skulle hämta bilen efter en akutreparation av bakfjädrarna märkte han att de hade bytt ut mjukvaran. För att få ut bilen var han tvungen att underteckna ett dokument. – Jag sade alla mina invändningar, men skrev på för att få ut bilen till vår semesterresa. Det finns säkert ett stort mörkertal VW-ägare som inte klagar för att de indirekt har blivit tvingade att skriva på dokumentet att de godkänner ingreppet – i efterhand ibland, säger Anders.

Anders har även dokumentation som visar att både hårdvara (styrdon) och mjukvara är återställda i hans bil.
– Man kan se att innan uppgradering och efter nedgradering så är såväl SW- som HW-versioner desamma: HW: H28 och SW: 4779 (HW betyder hardware (hårdvara) och SW betyder software (mjukvara), reds anm).
– Jag är nöjd med bilverkstaden som tog sitt ansvar i ett utsatt läge, men Volkswagen har gjort mig besviken på alla punkter före och efter upptäckten. Det hela kommer att sluta med att alla kunder med drabbade bilar kommer att drabbas såväl prestandamässigt och bränsleekonomiskt som med kraftigt försämrat andrahandsvärde och Volkswagen bara slår ifrån sig.

När Volkswagens representanter besökte Teknikens Världs redaktion sa de att den här förändringen i bilens körbarhet ”omöjligen kan ha med dieselgate-åtgärden att göra”, och att det måste bero på andra fel i bilen, alternativt att ”man inte kan lita på folks känslor av hur bilen beter sig”. Vad säger du om det?
– Då är det väldigt konstigt att bilen blev bra igen när de monterade dit det gamla styrdonet och med den gamla mjukvaran, säger Anders.

På en direkt fråga om det är möjligt att få bilen återställd till originalskick svarade Volkswagens Lars Hagstedt att det inte finns möjlighet att göra det i dagsläget. I Tyskland har det skett vid några tillfällen efter att verkstaden gjort åtgärden mot kunders vilja, men i Sverige är det tydligen oklart om det går och om det ens är lagligt.
– Jag ser det hela som en temporär lösning eftersom jag nu återigen kör omkring med en lagvidrig bil, säger Anders Hansson.

Fotnot: Anders Hansson är ett fingerat namn. Personen som berättar detta för oss är mycket nöjd med hur verkstaden hanterade den uppkomna situationen genom att återställa den försämrade bilen, och vill inte att verkstaden ska gå att identifiera om deras förfarande är otillåtet enligt Volkswagen Sveriges sätt att se på saken.

Begagnade styrdon kostar från 3 000 kronor

Volkswagen Passat 2013 styrenhet Bosch H28

Styrdonet som laddats med ny mjukvara efter åtgärden styr insprutningen. Det tillverkas av tyska Bosch och begagnade enheter går att köpa på ett flertal bildelssajter.

Åtgärdat styrdon
Reservdelsnummer: 03L906018RF
Mjukvaruversion: 9977
Hårdvarudelnummer: 03L907309AE
Bosch H28

Ej åtgärdat styrdon
Reservdelsnummer: 03L906018RF
Mjukvaruversion: 4779
Hårdvarudelnummer: 03L907309AE
Bosch H28

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa