Prenumerera på Teknikens Värld

Dodge Challenger SRT Hellcat finns nu i Europa

Nu blir många jänkejärnsfanatiker glada – muskelstinna Dodge Challenger SRT Hellcat med 717 hästkrafter finns nämligen i Europa tack vare en tysk importör. Men det kostar en bra slant extra att köpa den här jämfört med i USA.

Dodge Challenger SRT Hellcat

Två amerikanska bilar som varit i ropet rejält det senaste året är syskonbilarna Dodge Challenger SRT Hellcat och Charger SRT Hellcat, förstnämnda en coupé och sistnämnda en sedan.
Under huven lurar en kompressormatad 6,2-liters Hemi-V8 på 717 hästkrafter och 881 newtonmeter.
Maskinen, som endast är Euro 5-klassad, är kopplad till antingen en sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automatlåda.
När bakhjulen på 20 tum som är klädda med ”endast” 275 millimeter brett gummi får fäste, vilket inte alltid är så lätt, sticker kärran iväg från stillastående till 100 km/h på 3,7 sekunder och fartökningen avtar inte förrän mätarnålen har passerat 320 km/h-strecket.
Men effekt och prestanda kostar också i form av sämre bränsleekonomi. Vid blandad körning vill Challenger SRT Hellcat ha 1,36 liter per mil, en siffra man förmodligen väldigt sällan kommer ned till när det finns 717 hästar som vill släppas fria.

Dodge Challenger SRT Hellcat

6,2 liter V8 som levererar 717 hästkrafter och 881 newtonmeter.

Inte helt otippat har många amerikaner hyllat Challenger SRT Hellcat medan vi européer har fått stå vid sidan om och se på. Det blir det dock ändring på nu eftersom tyska importspecialisten av USA-bilar, GeigerCars i München, låtit denna amerikanska värstingcoupé få smaka på europeisk mark under sulorna. Men det kostar…

I USA går en Dodge Challenger SRT Hellcat loss på motsvarande 514 500 kronor (i grundutförande). GeigerCars lägger på en dryg kvarts miljon på priset när de nu erbjuder bilen till europeiska kunder. Motsvarande 785 700 kronor är ingångspriset. En höjning med 53 procent.
Det är fortfarande mycket effekt och prestanda för pengarna i förhållande till vad europeiska motsvarigheter kostar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa