Vilket möte! Elektriskt och fullproppat med hästkrafter! Men vilken är snabbast? Superhybriden Porsche 918 Spyder eller superelbilen Rimac Concept One?

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Porsches superhybrid 918 Spyder är erkänt snabb. En V8 på 608 hästkrafter arbetar parallellt med två elmotorer och totalt levererar paketet 887 hästkrafter. Drivlinan, fyrhjulsdriften, aerodynamiken och chassit är några av anledningarna till varför bilen är rekordhållare runt Nürburgrings nordslinga. Rakt fram är den också snabb, för vad sägs om 0-100 km/h på Veyron-snabba 2,6 sekunder, 0-200 km/h på 7,3 sekunder, 0-300 km/h på 19,1 sekunder och en toppfart på 345 km/h.

Porschen står därmed pall det mesta som ställs mot den, även en Rimac Concept One… eller? Vi avslöjar inget, men Concept One (stavas egentligen Concept_One), som Teknikens Världs Hans Hedberg var iväg och kände på redan 2013, är inte duvunge direkt. Den kroatiska superelbilen har inte mindre än 1 088 hästkrafter och 1 600 newtonmeter som kläms ur fyra elmotorer, en vid vardera hjul. Den är med andra ord också fyrhjulsdriven. Accelerationssiffrorna är till viss del identiska med 918 Spyders, det vill säga 0-100 km/h på 2,6 sekunder och 0-200 km/h på 6,2 sekunder och 0-300 km/h på 14,2 sekunder. Toppfarten är 355 km/h.
Du som läste detta stycke innan du såg filmen har kanske tappat ett spänningsmoment, men vi räknar med att merparten av er ser filmen först och (kanske) läser sen.

I filmen får vi se 918 Spyder-ägaren Alejandro Salomon som bjudit in Rimac-ägaren och grundaren Mate Rimac till detta dragrace. Han är erfaren förare på strippen, det är inte Mate Rimac. Spelar erfarenheten in? Titta på filmen så får du se!

Du som vill ha omedelbar action, spola fram filmen till strax innan fem minuter.

Visa kommentarer
NUVARANDE Dragrace: Rimac Concept One mot Porsche 918 Spyder
NÄSTA En halv miljon för en gammal Tesla