Dubbat eller odubbat?

I år har flera däcktester visat att dubbfria däck faktiskt är ett ganska bra alternativ. I många fall lika bra och ibland till och med lite bättre än dubbade däck. Det här har tydligen stört en del motorjournalister. Men frågan är om de egentligen har hängt med i utvecklingen?

071127-dubbat-odubbat

071127-dubbat-odubbat

Robert Collin på Aftonbladet, som var med oss på Teknikens Värld och testade däck i många år innan han började på Aftonbladet, skriver att ”vinterdäck måste testas utifrån det värsta scenariot”. Det värsta scenariot enligt Collin är blankis och därför förordar han dubbade däck.

Vägverkets miljöchef Lars Nilsson anser att man inte behöver dubbdäck. I Aftonbladets egen läsarundersökning anser 59 procent av dem som svarat att Collin har rätt och att Vägverket har fel.
Dagens Nyheters motorskribent, Jacques Wallner, hakar på Collin och skriver att ”det är osmakligt när väghållaren i Stockholms stad uppmanar till osäkra däckval i stället för att städa gatorna från partiklar”. Han syftar på den broschyr som skickats ut till alla hushåll i Stockholm som uppmanar bilisterna att välja odubbade däck. Wallner menar alltså att de bör välja dubbdäck i stället.
Men är det ett lika självklart val i dag som det var för några år sen?

Tidningen Motorföraren, Vi Bilägare och vi på Teknikens Värld gör egna däcktester. Vi har alla tre kommit fram till att dubbfritt ibland kan vara ett bättre alternativ. Teknikens Värld har tidigare sagt att den som är osäker i valet mellan dubbat och odubbat ska välja dubbat. Det var då det. I år säger vi att ”du måste sätta dig in i hur det är och själv göra ett aktivt val”. Varför? Jo, först och främst för miljöns skull. Onödigt vägslitage ger onödigt mycket farliga partiklar i den luft vi andas. Dessutom har utvecklingen av odubbade vinterdäck gått rasande fort.
Stora delar av Sverige har nuförtiden samma vinter som i Mellaneuropa. Vått, slask och vått igen, några dagar torr vägbana och så ett snöfall där snön blir till slask på några timmar – och så är det vått igen.
Är det då självklart att du ska åka på dubbdäck? Sanningen är ju att vi själva, vi som jobbar med att testa bilar, både Collin, Wallner och vi på Teknikens Värld, nästan alltid kör med odubbade vinterdäck. Det har vi gjort i många år eftersom våra testbilar nästan uteslutande levereras med odubbade däck. Skulle vi alltså vara bättre än er på att klara ”det värsta scenariot”?
Är det därför de vill att du, inte vi, ska åka på dubbdäck?

Dubbdäck river sönder asfalten och det bildas partiklar, men hur stora och hur farliga är dessa? Däckbranschen anser att partiklarna är så stora att de inte är ett bekymmer och dubbdäcksmotståndarna anser att partiklarna är så små att de går direkt ut i blodbanorna och orsakar cancer. Vad är sanning?
Vi vet inte. Men vi vet att våra läsare enligt en enkät på webben tycker att snöslask, inte blankis, är ”det värsta scenariot” på våra vintervägar. De värsta olyckorna inträffar också just i mörker och på våt asfalt. Bästa däcken i det väglaget är faktiskt de centraleuropeiska odubbade vinterdäcken.
På blankis och på isbark är dubbdäck givetvis ett trafiksäkerhetsmässigt bra val, men nordiska odubbade däck är mestadels lika bra. Men Sverige är för stort för att ”värsta scenariot” ska vara detsamma i både norr och i söder. Därför tycker vi på Teknikens Värld att du som bilist måste göra ett aktivt val nästa gång du köper vinterdäck, både för miljöns och för trafiksäkerhetens skull.