Prenumerera på Teknikens Värld

Dubbdäck leder till färre olyckor och omkomna

En ny, finsk studie lägger fram bevis på att dubbdäck inte bara minskar antalet olyckor utan också antalet omkomna i trafiken.

Teknikens Värld genomför varje år ett stort vinterdäcktest där både dubbdäck och dubbfria friktionsdäck granskas i verkliga förhållanden.
Patrik Lindgren

Teknikens Värld genomför varje år ett stort vinterdäcktest där både dubbdäck och dubbfria friktionsdäck granskas i verkliga förhållanden.

Våren är mer eller mindre här, men det hindrar inte den ständiga diskussionen om fördelarna med dubbdäck respektive dubbfria däck att fortsatt hållas vid liv.
En stor studie utförd av Finlands tekniska forskningscentral, VTT, har granskat alla trafikolyckor med dödlig utgång i landet mellan åren 1997 och 2012. I statistiken ingår inte dödsolyckor som klassas som självmord, har medicinska orsaker, där föraren har somnat bakom ratten eller där föraren inte varit orsaken av en eller annan anledning. Endast dödsolyckor där person- eller skåpbilar har varit inblandade har tagits med. Totalt baseras statistiken på 958 dödsolyckor under den 15 år långa perioden.

Studien drar slutsatsen att olyckorna skulle vara 83 procent färre om bilar utrustade med friktionsdäck (dubbfria däck) i stället hade varit utrustade med dubbdäck.
Skulle dubbdäcken bytas ut mot dubbfritt skulle i stället antalet olyckor med dödlig utgång öka med i genomsnitt nio olyckor varje år.

En annan slutsats som studien också har kommit fram till är att mer erfarna förare i högre utsträckning väljer dubbfria friktionsdäck framför dubbdäck. Trots erfarenheten säger resultaten att denna förarkategori inte tar tillräckligt stor hänsyn till väglaget. Exempelvis var förare av dubbfria däck mer benägna att köra för fort, ofta 20 km/h eller mer över rådande hastighetsbegränsning. En annan iakttagelse var att förare av bilar med dubbfria däck oftare körde berusade än förare av bilar med dubbdäck. Dessutom visade det sig att de som kör med dubbfritt oftare hade mer slitna däck än de som kör dubbat.

Läs också: Gamla dubbdäck är farliga

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa