Prenumerera på Teknikens Värld

Dyrast att laga bilen i Sverige

En internationell jämförelse visar på dyrt underhåll av bilar i Sverige – men även låga försäkringskostnader.

Bilen/verkstaden är inte samma som de som det skrivs om i artikeln.
Glenn Lindberg

Bilen/verkstaden är inte samma som de som det skrivs om i artikeln.

24 europeiska länder omfattas av en undersökning som visar driftskostnader för bilar i olika länder. Sverige utmärker sig genom att lägga sig i topp när det gäller underhåll och assistans: 850 kronor per månad, vilket motsvarar 15 procent av den total kostnaden. Anledningen är höga arbetskostnader då timpriset är tre gånger högre än i Turkiet som är billigast i jämförelsen.

Sverige är dock det billigaste landet att försäkra en dieselbil i enligt undersökningen: 390 kronor i snitt att jämföra med det dyraste landet Schweiz där siffran är motsvarande 1 170 kronor.

Norge är det dyraste landet att äga en bensindriven bil i. 7 000 kronor kostar kalaset per månad, nästan dubbelt så dyrt som i det billigaste landet Ungern med sina 3 640 kronor.

Undersökningen baseras på en bil i mellanklassen som körs i 2 000 mil per år och tar vara på faktorer som inköpspris, värdeminskning, försäkring, reparationer och underhåll, låneomkostnader, skatter och bränslekostnader.

Att lyfta fram just omkostnader för bilägare är inte direkt främmande för beställaren av undersökningen: leasingföretaget Leaseplan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa