Prenumerera på Teknikens Värld

Elbilens tid är här

Framtiden? Den är här nu!

Tesla Model S

Tesla Model S

”Elbilen är framtiden”. Det är en fras vi hört sedan 1970-talet. Den har stötts och blötts, och nästan blivit en klyscha. Men framtiden har liksom aldrig varit nära. Den minnesgode kommer kanske ihåg när Teknikens Värld körde danska elbilen Kewet El-Jet år 1993. ”1 000 mil i elbil”, var parollen. Den gula bilen fick namnet Propp-Orvar. En skribent tyckte att köra som Orvar kändes som att ”vara tio år före sin tid”. Själva bilen, med design, kvalitet, material, och inte minst räckvidd och fartresurser, var dock att betrakta som ett skämt. Ett omdöme som stod sig även när vi dryga tio år senare testade norska elbilen Think. Att köpa elbil var inget en människa vid sina sinnes fulla bruk rekommenderades att göra.

Nu, ganska exakt 20 år efter Propp-Orvar, kan dock framtiden faktiskt vara på väg att bli nutid. Och det är till stor del tack vare ett kaliforniskt företag namne med en kroatisk vetenskapsman – Tesla. När min kollega Erik Wedberg nyligen haft märkets exklusiva sedan Model S i test är det helt andra tongångar än vid alla tidigare gånger vi kört elbil. Det är en bil som faktiskt fungerar. Riktigt hur bra den är kan du läsa i Teknikens Värld nummer 26/2013, som utkommer torsdag 5 december, men jag kan avslöja att skillnaderna mot Propp-Orvar är monumentala.

Det är egentligen först det senaste året som förändringen skett. Från att knappt ha lyckats få ut några bilar till kund har Tesla nu lyckats få Model S att bli den mest sålda elbilen i USA, och den mest sålda bilen alla kategorier i Norge. Man har betalat tillbaka statliga lån, planerar för ett globalt nät av snabbladdstationer där det ska vara gratis att tanka och har visat en utvecklad version av snabbt batteribyte. Dessa reducerar dessutom en av elbilarnas stora akilleshälar – att det alltid tagit enormt lång tid att ”fylla tanken” när du fått slut på kräm i batteriet. En laddning med snabbladdare ska enligt Tesla numera gå på runt 20 minuter. Det är nästan en tid som är jämförbar med vad du spenderar på macken med en vanlig bil i dag. Någon behöver gå på toaletten, du tvättar rutorna, och vips är du i samma trakter av stopptid. Batteribyte är ännu snabbare.

Mackarna förresten, hur ska det gå för dem då? Du som läser Klassiska Bilar har kanske märkt övertecknads fäbless för just bensinstationer. Men faktum är att dagens mackägare knappast tjänar storkovan på att kränga soppa. Pengarna finns i stället på att sälja grillkorv, hett automatkaffe och uppblåsbara barnpooler. Och stannar du i en kvart för att tanka så borde det, för de sakernas skull, vara av underordnad betydelse ifall det är bensin eller elektricitet bilen fylls upp med. (Visst, du kan tanka elbilen hemma, men går det snabbt och är gratis så gissar jag att en hel del gärna åker till macken i stället.)

Nu senast är det BMW, och deras i-program, som rapporterar om att elbilar är hett. ”De närmsta tre-fyra åren kommer att innebära en större batteriutveckling än vad vi sett de senaste hundra åren”, har Ian Robertsson, höjdare inom det bayerska företaget, sagt. Även BMW i3 kan du läsa test av i Teknikens Värld nummer 26/2013 som utkommer torsdag 5 december.

Visst, alla kommer inte att köra elbil i morgon, och visst, fortfarande krävs en del utveckling och infrastrukturutbyggnad, och visst, vissa kan tycka att elbilar saknar lite av den själ som andra bilar har. Men framtiden är ändå närmare än någonsin. Och de kommande åren innebär, med till visshet gränsande sannolikhet, en, låt säga, tid av hög spänning för oss bilintresserade.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler