Prenumerera på Teknikens Värld

Här är Elon Musks futuristiska tunnlar

Många trodde att han skojade, men Elon Musk verkar mena allvar med The Boring Company. Idén är att bilarna i Los Angeles ska fly trafiken genom att sänkas ned i en tunnel på en liten tågvagn och korsa stan i 200 km/h under jorden.

Tesla-boring-tunnel-
The Boring Company

På en konferens igår gav Elon Musk en första inblick i hur hans nya företag The Boring Company vill bygga tunnlar under Los Angeles. En video visualiserar hur det hela är tänkt att fungera – bilarna kör helt enkelt upp på hissar, som sedan tar hela ekipaget under jord ned till en tågskena där bilen sedan transporteras i farter upp till 200 km/h.

Under TED-konferensen sa Musk att det fortfarande finns stora utmaningar med projektet. De jobbar med att få ned kostnaderna för själva borrandet, samtidigt som de vill öka hastigheten. Musk tror att de kan öka farten på dagens maskiner, som borrar 90 meter i veckan, så att de i stället tar sig en och en halv kilometer på samma tid.

Hur det ska gå till är oklart. En annan utmaning är hur den höga jordbävningsfrekvensen i området ska hanteras. Men om projektet blir verklighet uppges resan från Westwood till flygplatsen LAX genom Los Angeles att ta 5-6 minuter. I dag tar resan minst en halvtimme med bil – och över en timme om det är mycket trafik.

När Elon Musk först twittrade att han var trött på trafiken i Kalifornien och därför skulle börja bygga gigantiska tunnelborrar var det många som trodde att han skämtade. Men att projektet faktiskt är på allvar och inte bara en lek med ord (Boring betyder tråkig) visas med en bild som publicerades av en SpaceX-ingenjör på Instagram. Bilden visar en gigantisk cylinderformad tunnelborr med företagets logotyp på. Bilden har sedan dess raderats, men inte innan Business Insider tog en skärmdump av den.

Boring-company

Elon Musk har många bollar i luften förutom det nya tunnelprojektet, inklusive lanseringen av Tesla Model 3 senare i år, och ett nytt solcellstak. Han har också nyligen startat företaget Neuralink som sysslar med artificiell intelligens, och är alltjämt vd för både SpaceX och Tesla. På TED-konferensen sa superentreprenören att tunnelprojektet tar upp ”2-3 procent” av hans tid, och praktikanter och anställda jobbar med projektet på deltid.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa