De självkörande, så kallade autonoma, bilarna är på ingång, trots hårt motstånd från vissa håll. En amerikansk studie i verklig trafik visade med tydlighet att trafiksituationer kan undvikas med lite ny teknik.

Vi har tidigare skrivit en hel del artiklar om hur framtiden på våra gator och vägar är tänkt att bli bättre i och med de autonoma bilarnas ankomst. För ett par år sedan släpptes en enkel men väldigt välgjord film som visade hur människans brister bakom ratten leder till kaos i trafiken och hur de självkörande bilarna kommer att råda bot på fenomenet med exempelvis dragspelseffekter. Men filmen, som vi slängt med längst ned i denna artikel bara för att den är så bra, förutsatte att alla bilar blir självkörande. Först då kommer det att flyta på förträffligt ute på vägarna.

Men alla bilar behöver inte vara självkörande för att förbättra situationen, det visar en ny studie i verklig trafik som universitetet i Michigan har genomfört.
I studien tog man ut åtta bilar på vägarna i Michigan. Samtliga bilar var utrustade med så kallade V2V-kommunikationsteknik (fordonen kan utbyta information med varandra) där en bils position och hastighet delades med övriga. Sju av bilarna kördes av människor, den åttonde var autonom, det vill säga självkörande.

Självkörande autonom bil

Den självkörande bilen körde mitt i följet av bilar som höll 88 km/h. Den främre bilen (med människa bakom ratten) bromsade upprepade gånger, hårdare och hårdare. Bakomvarande bilar (med människor bakom rattarna) fick, mycket på grund av reaktionstiden, bromsa ännu hårdare – och så var kedjereaktionen igång med bilar som tvingades stanna till.
Till dess att inbromsningen nådde den självkörande bilen. Tack vare V2V-tekniken visste bilen redan om vad som försiggick längre fram på vägen kunde den slå av på gasen samt i lugn och ro bromsa i god tid, dessutom med mjukare bromstryck än det en människa applicerar vid en sådan situation.

Inte nog med att den självkörande bilen fick en mjukare och lugnare färd, även de bakomvarande bilarna (med människor bakom rattarna) kunde dra nytta av den självkörande bilens positiva egenskaper i den här typen av situationer. Mjukare inbromsningar och inget stillastående.

Trafikstockning

Är detta något vi kan undvika i framtiden?

Ytterligare en positiv grej som följde den autonoma bilens agerande var lägre bränsleförbrukning. Den förbrukade 19 procent mindre energi än de mänskligt framförda bilarna framför. Bilarna bakom, som även de kördes av människor, sänkte sin energiförbrukning med sju procent.

Grejen är den att studiens resultat knappast kan ses som ”raketforskning” utan något mer eller mindre alla människor kan räkna ut med lillfingret, ändå tillämpar vi inte lösningar för att undvika situationer i trafiken, exempelvis genom att hålla fokus på trafiken och avstånd till framförvarande trafik. Människan lever inte som den lär, inte i trafiken i alla fall.

Visa kommentarer
NUVARANDE En enda självkörande bil kan rädda oss andra från trafikkaos
NÄSTA Regelvidriga anordningar tvingar Mercedes till återkallelse av Vito CDI