Prenumerera på Teknikens Värld

EPA beskyller Fiat Chrysler för utsläppsfusk med olaglig mjukvara!

Dagens stora bomb i bilvärlden är att Fiat Chrysler Automobiles, FCA, anklagas av amerikanska myndigheten EPA för att fuska med utsläppen vid tester på samma vis som Volkswagen gjorde.

Jeep Grand Cherokee 2016 front

Den stora dieselgateskandalen som blev känd i september 2015 har i princip bara handlat om Volkswagen-koncernen. Trots att fler biltillverkare har registrerats för onormalt höga utsläpp av kväveoxider, NOx, är Volkswagen enda tillverkaren där man hittat mjukvaruprogram som känner av om en bil testas i laboratorium eller om den körs på väg. Med olika parametrar som beräkningspunkter ställer mjukvaran om utsläppen av NOx till att vara låga vid laboratorietest och till att vara höga vid verklig körning.

Men nu verkar en annan stor bilkoncern få ställa sig i skamvrån tillsammans med Volkswagen. Amerikanska myndigheten Environmental Protection Agency, EPA, säger sig nämligen ha hittat motsvarande olaglig mjukvara i Jeep Grand Cherokee och Ram 1500 av modellår 2014, 2015 och 2016 med dieseldrivna trelitersmotorer. Över 104 000 bilar av nämnda modeller ska innehålla fusket.
Avgasreningen sägs fungera som avsett vid normalt testande, men inte när bilarna testas vid högre hastigheter eller under längre testperioder (ett test i en körcykel är normalt tidsbegränsad).
När FCA certifierade sina motorer har de dessutom inte bifogat information om minst åtta olika utsläppskontrollfunktioner, vilket det i sig är ett brott mot lagen.

”Än en gång tog en stor biltillverkare affärsbeslutet att kringgå reglerna och åkte fast”, säger Mary D Nichols, ordförande för California Air Resources Board, i ett uttalande i ett av de pressmeddelanden som EPA har släppt under torsdagseftermiddagen (svensk tid).

FCA-chefen Sergio Marchionne har länge hävdat att hans företag inte fuskar i Volkswagen-stil.

Om FCA fälls för fusk riskerar de böter på upp till 399 000 kronor per bil. Totalt kan bötesbeloppet uppgå till 41,5 miljarder kronor, baserat på 104 000 bilar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa