Prenumerera på Teknikens Värld

EU vill förhindra utsläppsfusk med skärpta fordonskontroller

EU-parlamentet har med en klar majoritet godkänt EU-kommissionens förslag om skärpta kontroller av fordon för att förhindra fusk med utsläpp i framtiden. Biltillverkare som ertappas med fusk ska dessutom, likt i USA, kunna dömas till höga bötesbelopp.

Avgaser diesel

EU-parlamentet går på EU-kommissionens linje om skärpta kontroller av fordon, inte bara bilar, inom den europeiska unionen. Med en klar majoritet, 585 röster mot 77, röstades förslaget igenom under tisdagen som innebär att kontrollerna och utställande av godkännandecertifikat ska bli hårdare än vad de är i dag. På så vis hoppas man undanröja problemen med utsläppsfusk som har blivit en het potatis sedan Volkswagen hösten 2015 ertappades med handen i syltburken. EU-kommissionen vill alltså ha en mer central styrning då de anser att EU-länderna, efter den stora utsläppsskandalen, har misslyckats med att tillämpa rättsliga sanktioner mot biltillverkare och att kraven på att återkalla ”defekta” fordon har varit undermåliga.

I dag köper EU:s biltillverkare certifieringstjänster av testorganisationer, något som EU vill ha mer kontroll över genom att utföra regelbundna tester och dessutom utdöma böter till tillverkare som fuskar med utsläppen. Uppemot 30 000 euro, motsvarande 288 000 kronor, per fordon ska bötesbeloppen kunna vara.
Förslaget innebär också att kontrollerna inte ska vara så nationsbundna som i dag utan att EU:s länder ska kunna granska varandras kontrollprocesser.

Pengarna som kommer in vid eventuella utdömda böter ska kunna användas för att kompensera drabbade fordonsägare, för att stärka tillämpningen av unionens miljöskyddsregler och för att främja marknadsövervakning.

EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska, som tidigare tryckt på att Volkswagen ska kompensera europeiska Volkswagen-ägare, hoppas att de nya reglerna ska få dieselbilarna att fasas ut snabbare.

– Efter det här årets arbete är jag ganska säker på de försvinner snabbare än vi kan tro, sa hon till EU-parlamentets ledamöter i Strasbourg.

EU-parlamentets röstutslag är dock inte bindande utan ses som en rekommendation. Nu är det upp till EU:s medlemsländer att godkänna åtgärderna för hårdare kontroller av fordonstillverkarna.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa