Prenumerera på Teknikens Värld

Europeiska bilägare stämmer Volkswagen

I USA blir Volkswagen-ägare som är drabbade av utsläppsfusket rikligt kompenserade. I Europa får bilägarna sina bilar åtgärdare, utan någon som helst kompensation. Det gillar inte konsumentorganisationen My Right som med över 100 000 VW-ägare bakom sig stämmer biltillverkaren.

Stämnning Volkswagen Europa pga dieselgate

När Volkswagens fusk med utsläppen hos flera av koncernens dieselmodeller blev känt stod det ganska snart klart att den tyska biltillverkaren väljer att ekonomiskt kompensera amerikanska kunder medan de europeiska får gå tomhänta. I Europa har Volkswagen beslutat att bilarna ska åtgärdas från fusket, men att någon övrig kompensation inte är aktuell då europeiska kunderna inte anses vara lika hårt drabbade som de amerikanska. Kan det vara så att Volkswagen är mer rädda för amerikanska myndigheter och lagar än de europeiska motsvarigheterna? Eller är Volkswagen-kunderna i Europa helt enkelt för många till antalet, en kompensation skulle därför kosta företaget astronomiska summor?

Många européer är inte nöjda med Volkswagens behandling och får nu hjälp av konsumentorganisationen MyRight som har gaddat ihop sig med advokatfirman Hausfeld.
MyRight anser att Volkswagen och deras tillvägagångssätt bryter mot europeiska lagar och kräver nu att europeiska ägare av drabbade Volkswagen-, Audi-, Skoda- och Seat-modeller ska kompenseras med upp till 5 000 euro som plåster för såren för oförutsedd värdeminskning alternativt återköp till bilens ursprungspris. Kravmodellen är därmed densamma som används i USA.

Hittills har över 100 000 europeiska bilägare skrivit upp sig på MyRights stämningsansökan som skickades in den 3 januari och som sedan ska drivas igenom av nämnda advokatfirma. MyRight verkar nästan lite segervissa och eventuella kompensationer kommer i ett senare skede att fördelas mellan de ägare som har skrivit upp sig på organisationens lista.

Volkswagen säger att de har noterat att MyRight har skickat in en europeisk stämningsansökan men att de ännu inte tagit del av den och därför inte kan kommentera ärendet.

I december meddelade Volkswagen Finans, med hjälp från en oberoende marknadsanalytiker, att Volkswagens bilar som innehåller fusket inte har tappat i värde.

I USA berörs omkring en halv miljon bilar av fusket, i Europa 8,5 miljoner bilar.

Länkar
MyRights VW-protestlista på engelska
MyRights VW-protestlista på tyska

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa