Prenumerera på Teknikens Värld

Fem år efter sin ”död” – tolv osålda Lexus LFA i USA

Kommer du ihåg Lexus LFA – den högteknologiska superbilen med V10 som varvade 9000 varv/minut? I år är det fem år sedan produktionen upphörde. Ändå står det tolv nya, osålda bilar hos olika handlare på andra sidan Atlanten.

Japanska supersportbilen Lexus LFA

Japanska supersportbilen Lexus LFA

Lexus superbil LFA tog många år att utveckla och debuterade först på Tokyosalongen 2009. LFA var vid tidpunkten ett högteknologiskt vidunder och ingenjörerna hämtade inspiration från Toyotas F1-satsning.
Och snabb var den också. Under huven satt en ylande V10 på 560 hästkrafter. Rödmarkeringen sattes vid 9000 varv/minut och toppfarten angavs till 325 km/h. Prislappen var minst lika mäktig: över fyra miljoner kronor kostade LFA i nypris.
Produktionen begränsades till 500 exemplar och de sista LFA-bilarna lämnade produktionsbandet 2012.

Hur kan det då komma sig att tolv exemplar fortfarande står osålda på andra sidan Atlanten?
Det är nämligen vad sajten Autoblog har upptäckt.

Autoblog gjorde upptäckten när de gick igenom årets försäljningsstatistik i USA. Det visade sig att Lexus sålt en helt ny LFA i år – och sex stycken förra året.
Autoblog tog kontakt med Toyota som bekräftade att det finns tolv osålda LFA i USA som klassas som ”återförsäljarinventarier”.

lexus-lfa-05

Här är förklaringen:
I USA kunda LFA till en början enbart beställas, eftersom Lexus ville undvika spekulation. 2010 började dock beställningarna att avta, och för att inte riskera att ha bilar stående kvar i fabriken bestämde sig Lexus för att lätta på reglerna.
Personer som redan ägde en LFA erbjöds att beställa ytterligare än, och även återförsäljare erbjöds bilar – antingen för eget ägande eller för att sälja vidare.
Det är helt enkelt dessa ”nya” bilar, beställda av återförsäljare, som sålts de senaste åren.

Men då är det väl bara att packa plånboken och åka över då? Troligtvis inte. De tolv ”nya” bilarna som finns kvar verkar inte vara till salu – i alla fall inte för en billig peng. Enligt Autoblog är de antingen samlarbilar eller rena visningsexemplar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa