Prenumerera på Teknikens Värld

Fem bilar vi pratar om just nu!

Det snackas mycket bil på redaktionen och ibland spårar det ur. Här är fem bilar det surrades om innan helgen.

Fem bilar

Saab 92, 1947. I produktion 1949.

Saab 92
I den ständiga diskussionen om vilken bil som var bäst – Saab 92 eller Volkswagen Typ 1 – kom vi att tala om Kurt Vonnegut. En amerikansk författare som aldrig tilldelades Nobelpriset i litteratur och enligt honom själv var det Saabs fel. Under några år på 1950-talet var Vonnegut ”mellan böcker” och behövde en stadig inkomst och startade Saab Cape Cod i Massachusetts. Den lustiga lilla bilen från Sverige hade svårt att konkurrera med folkvagnen och Vonnegut tvingades lämna bilbranschen.
Vonnegut tog många tillfällen i akt att prata illa om den krånglande Saab 92 som enligt honom hade en gräsklipparmotor som drog lika mycket olja som bensin. I essän ”Have I got a car for you!” förklarade han: ”Why the Swedes have never given me a Nobel Prize for Literature. Old Norwegian proverb: Swedes have short dicks but long memories.”
Vonnegutprints.com finns några av Vonneguts teckningar, klottrade på brevpapper från Saab Cape Cod, att köpa.

Vel satis är en akronym för Velocity and Satisfaction (hastighet och tillfredsställelse). Modellen blev aldrig någon försäljningssuccé för Renault, även om den franske presidenten Sarkozy har en som tjänstebil.

Renault Vel Satis
Jo, nog kan det vara svårt att peka ut Renaults kärnvärden är när det kommer till form. Modellerna genom åren har spretat åt alla håll men några vagnar har etsat sig fast hos redaktionens medlemmar. Som Vel Satis, Avantime, första generationen Twingo… Ja, i stort sett alla modeller ritade av Patrick Le Quément, som vår David Lilja fick en oförglömlig intervju med i Teknikens Värld nummer 25/2012.
Ha designern i minnet, inom kort kommer det mer i ämnet i en tidning nära dig.

Lotus 76

Lotus 76
Från att diskuterat den automatiska kopplingen Saxomat hamnade vi i sjuttiotalet och Formel 1. Lotus 76 hade en tuff uppgift att ersätta föregångaren 72 och tog i från tårna med dubbla bakvingar och elektriskt manövrerad koppling via en knapp på växelspaken. En kopplingspedal fanns även men den användes bara vid starten. Den kompletterades med en pedal för gas och två (!) för bromsarna. Med tiden försvann kopplingskonstruktionen, den extra bakvingen och till slut hela bilen. Lotus 72 rullades ut på nytt. Lotus 76 kom bara i mål en gång – med Ronnie Peterson bakom ratten.

Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider
Biljakter på film är så mycket mer än bara Bullitt och Blues Brothers. En av de roligaste som gjorts är när Fletch (Chevy Chase) säger att han ska kontrollera utsläppen i en vit Alfa Romeo Spider (generation tre med bakspoiler i gummi). Det blir en åktur som den tonåriga biltjuven med tandställning sent ska glömma. Se den här.

Provkörning av Fiat 500

Fiat 500
500 slår rekord, skrev vi om tidigare. Hur gammal är konstruktionen egentligen? Modellnamnet gjorde comeback 2007. Bilen använde sig samma plattform som Panda generation två som debuterat 2002. En plattform god nog att hänga med i tolv år menade Fiat och den används än i dag. Plattformen användes även av Ford Ka generation två. Litet genant för Fiats del då Forden var 45 000 kronor billigare men inte alls lika hipp.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa