Prenumerera på Teknikens Värld

Fem bilar vi pratar om just nu!

Det snackas mycket bil på redaktionen och ibland spårar det ur. Här är fem bilar det surrats om i dagarna.

5 bilar vi pratar om just nu

En 1980-talstuff tysk, en fyrkantig ratt från brittiska öriket, en svensk eurodisco-artist och lite annat… vilken är din favorit?

Opel Manta. Många pojkars drömbil, vissa tjejers också. Denna andra generation kom redan 1975 men uppdaterades så pass kraftigt 1982 att den får anses vara en 1980-talsikon. Självklart var det GSi-versionen som det suktades mest efter. 110 hästkrafter och en toppfart på 192 km/h.

Opel Manta GT/E
Med Opel Insignia Sports Tourer med återupplivat GSi-emblem nu på gång så delar sig redaktionen i två läger. GSi eller GT/E, vad är den mest klassiska Opel-beteckningen för prestandaversioner? Det mynnar ut i ett kollektivt bildgooglande på ”Manta GT/E”, en modell som tillverkades mellan 1974 och 1988 i två serier.

Austin Allegro interiör

Austin Allegro
I veckan presenterade Jaguar en ratt med hörn vilket fick oss att börja surra om en annan brittisk bil med samma finess: Austin Allegro från 1973. Den fyrkantig ratten skulle passa bilen som hade en futuristisk framtoning och vars form kom att dela britterna i två läger. Ratten ersattes av en normal rund 1975 och 1982 lades produktionen av Allegro ned.

090727-mazda-rx-8-2010

Mazda RX-8
I veckan fick vi se bilder på Kias konceptbil Prooceed som gör debut den 12 september under Frankfurtsalongen. Den må vara en kombi, eller Shooting Brake om man så vill, men i vy snett framifrån liknar den en vagn som vi nästan hade glömt bort: wankelbilen Mazda RX-8. En bil som går till historien för sina små bakhängda bakdörrar och en testförbrukning på Autobahn på tre liter per mil.

Mini trio 1275 gt

Mini 1275 GT
Bilderna på John Cooper Works GP Concept i veckan förde tankarna till snabba kojor från förr. Ja, en direkt effekt av att Mini inte levererade några tekniska data till konceptet. 1275 GT (till vänster på bilden) fick 1970 den tunga uppgiften att med sina 59 hästar fylla efter Cooper S med som mest 76.

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type
Jaguars klassiker från 1961 är väl ett snudd på uttjatat ämne men denna gång bilen dök upp för diskussion på redaktionen var det med två nya grepp. 1) Är ett helgerån eller ej att elkonvertera en klassiker som denna så som Jaguar själva har gjort med prototypen Zero. 2) Hur gick det till när artisten Martin Eriksson tog namnet från modellen?

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa