Prenumerera på Teknikens Värld

Fem udda jobb hos Seat i Martorell

Testare, skulptörer, skräddare och sommelier. Alla har de en roll hos Seats utvecklingscenter i Martorell. Följ med bakom kulisserna!

Seat Martorell sommelier

Förra veckan kunde vi ta er med bakom kulisserna på Mercedes testanläggning i Untertürkheim och tidigare har vi skrivit om Porsches motsvarighet i Weissach. Nu får vi ta del av Seats utvecklingsarbete när de listar fem av de mest upseendeväckande arbetsuppgifterna i Martorell.

Bilens första förare. Totalt avverkar Setas testförare två miljoner kilometer per år för att kontrollera att bilar som lämnar fabriken är okej. Bilarna körs bland annat på sex olika beläggningar inklusive gatsten och mer ojämna underlag än så för att söka efter eventuella missljud. Ljus, bromsar och tuta testas även på rundan.

Lerskulptören. På designstadiet byggs en bil i full skala som även har samma vikt som den produktionsklara bilen. För att bygga en modell går det åt omkring 2 500 kg lera och 10 000 arbetstimmar.

Bilskräddaren. Inredningen hos en bil omfattar omkring 30 meter av sömmar. Arbetet med att ta fram färger och material börjar två år innan själva produktionen sätter i gång.

Sätestestare. Här utformas och testas det du ska sitta och luta dig mot. Testarna ”ställer in” stolarna över 20 000 gånger under sitt arbete. Även nackskydden designas här för att motarbeta pisksnärtskador.

Bil-sommelier. Deras viktigaste arbetsredskap är näsan i jakten på att skapa den perfekta ”nybilslukten”. Arbetet görs tillsammans med kemister och ungefär 400 lukttester görs per år i bilar som är upp till 60 grader varma invändigt. Detta yrke kräver att du är icke-rökare och inte använder parfym.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa