Prenumerera på Teknikens Värld

Ferrari 458 MM Speciale – endast en

Har man gott om stålar så varför inte beställa ett specialbygge från Ferrari? Det är just vad en kund nyligen har gjort. Här är resultatet – Ferrari 458 MM Speciale.

Ferrari 458 MM Speciale

Ferrari har nyligen släppt 488 GTB, en riktigt vass uppföljare till 458 Italia. Men om det är just 458 Italia man är svag för (kanske för att den saknar turbo) och vill ha en sådan men vässad på ett eller annat vis, vad gör man då? Jo, man ringer så klart till Ferrari Design Center och ber dem fixa en specialversion av specialversionen av 458 Italia, det vill säga 458 Speciale som kom för snart tre år sedan.

En förmodat tät kund, som tydligen kommer från ett land med vänstertrafik, gjorde just ovan nämnda – tog kontakt med Ferrari Design Center och bad dem göra en 458 Speciale utifrån dennes vision. Resultat, som döpts till Ferrari 458 MM Speciale, ser vi här.

Ferrari 458 MM Speciale

Chassi och drivlina är plockade från 458 Speciale. Karossen har gjorts om kraftigt, så även detaljerna i denna. Fronten är helt omarbetad för mer aerodynamisk perfektion, dessutom är den helt i kolfiberkomposit. Strålkastarna är omstöpta och luftuttagen i huven likaså. A-stolparna har lackerats svarta och de bakre takstolparna är helt omgjorda och ger bilen sedd från sidan ett utseende som skiljer sig ordentligt från originalet. Vecket som löper horisontellt över dörren har rättats ut och markerats mer samt avslutas på bakskärmens främre del genom att uppslukas av ett helt nytt luftintag för kylning av motorn.
Bakänden är även den kraftigt omgjord och byggd i kolfiberkomposit precis som fronten. Vi ser nya avslutningar på venturitunnlarna och bakljusen, som har fått nytt utseende, är mer integrerade tack vare den nya, större bakvingen.

Ferrari 458 MM Speciale är lackerad i färgen Bianco Italia som är en av sex specialfärger som togs fram för modellen FF (som har ersatts av GTC4Lusso). Dekalerna som löper över huv och tak har ändrat färg för att hylla den italienska sportbilstillverkarens hemland. Således är det grönt, rött och vitt som gäller.

Några motorspecifikationer har Ferrari inte serverat oss, men vi kan väl misstänka att det har hänt saker även där. Om inte så räcker förmodligen motorn i vanliga 458 Speciale ändå långt. En omtyckt sug-V8 på 4,5 liter med 605 hästkrafter, 35 fler än i vanliga 458 Italia. 0-100 km/h på 3,0 sekunder eller förmodligen ännu lägre.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa