Prenumerera på Teknikens Värld

Ferrari 488 Challenge officiell

Här är Ferrari 488 Challenge – redo att ta sig an nästa års tävlingssäsong.

Ferrari 488 Challenge

Hör du till de (få) som inte låter dig imponeras av Ferrari 488 i gatuförande. Pusta ut, nu har Ferrari presenterat tävlingsversionen med tillägget Challenge – en bil som är en sekund snabbare runt Ferraris bana Fiorano än den tidigare Challenge-bilen 458 Challenge EVO. Den nya rekordtiden lyder 1,15,5 minuter.

Ferrari 488 Challenge har ny motormappning anpassad för racing, tätare stegad växellåda, ny chassisättning och ett aerodynamiskt paket som är svårt att missa. Ferrari nämner inget hästkraftsantal men originalmotorn, en V8 på 3,9 liter med dubbla turboaggregat, ger 670 hästkrafter.

För första gången finns nu en Challenge-bil med Ferraris Side Slip Control-system som kontrollerar och justerar bilens antispinn- och diffbromssystem samt aktiva stötdämpare och bidrar till upp till tolv procent högre utgångshastighet ur kurvor hos ”vanliga” 488. Det är även första gången en modell med turbo erbjuds i Challenge-utförande.

Ferrari 488 Challenge

Utseendemässigt skiljer sig Challenge-versionen med sina aerodynamiska uppdateringar. Framtill har grillen ny form och kantas av flärpar, strålkastarna är delvis täckta och huven har fått luftintag. Baktill kan ingen missa den gigantiska vingen. Ingreppen gör att luftmotståndet har förbättrats med sju procent framtill och nio baktill jämfört med föregångaren 458 Challenge EVO.

Invändigt blir det än tydligare att det handlar om en renodlad racingbil. Här finns bur, sportstolar, sportratt och mittkonsolen helt utbytt för att rymma reglage och spakar kalibrerade för tävlingsbanan.

Ferrari 488 Challenge är redo att ställa upp i den egna märkesserien som nästa år fyller 25 år. I väntan på att vi får köra bilen kan du hålla till godo med våra tidigare provkörningar av 488, såväl med som utan tak.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa