Prenumerera på Teknikens Värld

Fet Land Rover Defender från Modena

Defender är död – länge leve Defender. Här är Land Rovers klassiker i händerna på italienskt designhus.

Ares Land Rover Defender

Land Rover Defender må ha tagits ur produktion men är ännu ett hett ämne för trimmfirmor och eftermarknadsaktörer. Nu har Ares meddelat att de, i samarbete med JE Motorworks, ska tillverka 53 exemplar av den klassiska modellen i en minst sagt uppumpad version.

Om namnet Ares inte inger någon större respekt ska du veta att firman drivs av Dany Bahar med förflutet hos såväl Lotus, Ferrari som Formel 1-stallen Red Bull och Toro Rosso. Att de är stationerade i italienska Modena ger en hint om ambitionsnivån.

Förutom ett tuffare utseende, bland annat tack vare rejäla sulor, höjd markfrigång, vinsch, sidesteps och brutala skärmbreddare så tuffas den även till under skalet där en V8-motor på 282 hästkrafter och 441 newtonmeter finns kopplad till en sexstegad automatlåda. Invändigt finns inte ett spår av den primitiva bil det en gång handlade om. Här finns såväl aluminium, trä, kolfiber som läder.

Ares Land Rover Defender

Som riktmärke har man haft hur en officiell värstingversion av Defender från SVO, (Jaguar/Land Rovers specialavdelning) skulle kunna se ut och har sedan dragit ut på svängarna.

Gerry McGovern, designchef hos Land Rover, har tidigare sagt att man ska utmana trim- och tillbehörsfirmorna men det är högst osannolikt att de kommer att kontra med en rival till Ares Discovery även om koncernen har börjat nytillverka gamla modeller i liten skala.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa