Prenumerera på Teknikens Värld

Flaskhals för tyska biltillverkare som elektrifierar

Tyska industriförbundet BDI varnar för att de tyska biltillverkarna kan komma att stötta på svårigheter i sina elbilssatsningar. Det är mängden viktiga råmaterial till batterierna som riskerar att sinka produktionen.

Batterier

Merparten av de tyska biltillverkarna har uttalade elbilsstrategier som om bara några år ska mynna ut i en stor mängd eldrivna modeller. Den stora omställningen från dagens produktionsform kommer dock att tära på en hel del resurser, och nu varnar Bundesverband der Deutschen Industrie (tyska industriförbundet BDI) för att många av de viktiga råmaterial som används vid batteritillverkningen inte kommer att kunna nå upp till den stora efterfrågan. Bland annat nämns att grafit, kobolt, mangan och litium inte kommer att matcha de volymer som biltillverkarna snart är i behov av.

– Utan tillräckliga leveranser av dessa ämnen kommer det inte att bli någon framtidsteknik tillverkad i Tyskland, säger Matthias Wachter, råmaterialschef vid BDI, till Welt am Sonntag.

BMW, Daimler (Mercedes) och Volkswagen-koncernen har samtliga uttalade elektrifieringsstrategier, exempelvis ska Mercedes samtliga modeller finnas i elektrifierade versioner om fem år och BMW ska erbjuda marknaden tolv olika elbilar år 2025.

I Tyskland har man nyligen funnit en enorm litiumfyndighet som skulle kunna råda bot på just eventuell brist av just litium. Däremot kvarstår dock hotet om brist på grafit, kobolt och mangan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa