Prenumerera på Teknikens Värld

Förarlöst i rekordboken och på racingbanan

Den förarlösa bilen är nu inte bara nytta utan även nöje i form av rekord- och racingämne. Men än så länge är människa snabbare.

NIO Ep9

Minns du bilen NIO Ep9 som satte varvrekord på Nürburgring i höstas? För elbilar ska väl tilläggas. Nu har tillverkaren NextEV tagit bilen till Circuit of the Americas och slagit rekord även där, även för självkörande bilar.

Nu är väl inte världens racingbanor nerlusade med rekordförsök för just förarlösa bilar men det är när vi jämför tiden (2,40,33) med den för bilen körd på samma bana med förare det blir intressant. 2,11,30 visar inte bara att människan än så länge regerar över tekniken utan också att NIO Ep9 med förare är den snabbaste gatlegala produktionsbilen på banan. Faktum är att den bara är sju sekunder långsammare än vad bilar i sportvagnsklassen LM GTE är runt den 5, 515 km långa slingan.

NIO Ep9 ska lanseras i USA nästa månad. Även om företaget i grunden är kinesiskt så har man 2 000 anställda världen över, bland annat i London, München och San José.

Roborace

NextEV deltar även i Formel E som tidigare i veckan rapporterades få en supportklass bestående av förarlösa bilar.

Den förarlösa tävlingsbilen Robocar mäter 4,8 på längden, och två meter i bredd och har en vikt på 975 kg. Den har fyra motorer på 300 kW vardera och har en topphastighet på 320 km/h. Den har fem laserradarsensorer (LIDAR), två radarsensorer, 18 ultraljudssensorer, två optiska sensorer och sex kameror. Allt är kopplat till hjärnan ”Drive PX2” som kan handskas med 24 triljoner (”24 miljarder miljarder”) operationer i sekunden.

Beroende på hur det hela utvecklas kanske det det bara är en tidsfråga innan människan är supportklass till tekniken.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa