Prenumerera på Teknikens Värld

Formel 2 avslöjar helt ny bil inför säsong 2018

Formel 2-serien för aspirerande F1-förare har i dagarna, i samband med Monzas Grand Prix, presenterat en ny bil inför säsong 2018. Nu med halo och turbomatad V6:a.

Formel 2-bil 2018

Likt förra generationens bil som hade sitt intåg redan 2011, är även denna designad av Dallara. Klassen som inför denna säsong bytte namn från GP2 till Formel 2 för att ytterligare anspela på att vara en instegsklass för kungaklassen Formel 1. Även den nya designen på F2-bilen påminner mer om nuvarande F1-bilarna. Denna bil är tänkt att tävlas med under säsongerna 2018, 2019 och 2020. De största nyheterna blir att bilen är utrustad med det omtalade huvudskyddet halo, samt en ny turbomatad V6:a på 3,4 liter från Mecachrome som producerar 620 hästkrafter vid 8 750 r/min och 600 newtonmeter i vridmoment. Bilen accelererar från 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 avverkas på 6,6 sekunder och toppfarten (Monza-specifikation) är 335 km/h.

FIA Formula Ones Charlie Whiting, Race Director och Head of F1 Technical Department, menar på att dessa förändringar ska tydliggöra kopplingen till Formel 1, samt att bättre förbereda förarna för det eventuella steget upp. Det nya reglementet kommer, enligt Whiting, belysa de förare som är mest redo för steget upp till F1.

Formel 2-bil 2018

I övrigt har bilen vuxit, längden har ökat från 5 065 till 5 224 millimeter, hjulbasen går från 3 120 till 3 135 millimeter. Bredden är oförändrad på 1 900 millimeter och vikten för ekipaget, med förare inkluderad, är 720 kilo dvs 32 kilo tyngre än föregångaren.

Bilen har en monocoque gjord av en blandning av kolfiber och aluminium, fram- och bakvingen är gjorda helt i kolfiber, även dessa designade av Dallara. En funktion som nu helt speglar F1 är DRS, som kommer att fungera på samma vis. Växellådan är en 6-växlad sekventiell låda från Hewland som sköts via elektrohydrauliska paddlar bakom ratten. Styrningen är en kuggstångsvariant helt utan servo.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa