Första bilderna! Beijing Auto ”Saab 9-5” C70G

Så här ser Beijing Autos version av bilen som en gång hette Saab 9-5, men som med italienska designfirman Fioravantis hjälp blivit Beijing Auto C70G.

Saab 9-5 Beijing Auto C70G
Car News China

Saab 9-5 Beijing Auto C70G

Beijing Auto, som även kallas Beiqi och BAIC, köpte Saab-tekniken från förra ägarna General Motors redan 2009. I köpet kom Beijing Auto över plattformen till förra generationen Saab 9-5 och man har sedan dess arbetat fram nya linjer till den gamla Saaben. Tidigare fanns uppgifter om att designuppdraget gått till Pininfarina, men det är alltså det italienska designhuset Fioravanti som står bakom C70G.

Vid en snabb titt på bilderna från Car News China har Fioravanti lyckats dölja Saab-dragen väl, även om fronten verkar ha lånat en del av senare Saabars ”X” i stötfångaren. Nya backspeglar och blinkers på framskärmen har fått ny form och karossen har fått ett nytt veck längs sidan samtidigt som dörrsidorna dragits upp jämfört med förra generationen Saab 9-5.

Bak på bilen har C70G fått helt ny baklucka som följer bilens kantigare design sedan 9-5. Avgasrören har fällts in i en slags diffusor och bakljusen ser ut att ha fått samma dos LED-lampor som strålkastarna och dimljusen fram.

Motorn är, som vi skrivit tidigare, en omarbetad Saab-turbomotor på två liter som trimmats upp till 206 hästkrafter och 300 newtonmeter. Däremot verkar man ha slopat Saabs 2,3-litersmotor helt till C70G.

Dessutom kommer C70G komma i en eldriven version som döpts till C70 GB. På bilsalongen i Peking var bilen bara i konceptform och Beijing Auto har inte lämnat någon officiell information om räckvidden som ryktas vara 130 kilometer. Toppfarten är inte heller officiell men en återkommande siffra är att bilen ska ha en maxfart på 130 kilometer i timmen.