Prenumerera på Teknikens Värld

Goodwood Revival – Kung Kenny regerar!

Inför fullsatta läktare vid årets Goodwood Revival i södra England plockade Kenny Bräck ännu en seger. Och i vilken stil!

goodwood-revival-kenny-brack-ford-gt40
Linus Pröjtz

Egentligen har han ju lagt hjälmen på hyllan och det där med historisk racing är ju bara en kul grej. I alla fall enligt Kenny själv. Men för oss som stod bredvid och fick beskåda hans framfart vid årets makalösa Goodwood Revival – det var nästan för bra för att vara sant.

I lag med ingen mindre än Adrian Newey, chefsdesigner Red Bulls i Formel 1-stall, vann Kenny Whitsun Trophy som i år var entypsklass för Ford GT40 tillverkade fram till 1966. Synen av ett helt startfält GT40-bilar var svår att smälta och det var tydligt redan från start att Kenny och Adrian skulle bli att räkna med.

– Vi har ju testat en hel del, men ingenting på vått, konstaterade Kenny när Teknikens Världs resesällskap träffade honom i depån efter den blöta fredagsträningen.

– Man åker ju inte på några långsladdar genom kurvorna med en GT40, den är alldeles för vass i sina reaktioner.

Jo, så kan man ju också uttrycka det. Om man har vunnit Indy 500 och har en förarbegåvning som går utanför det mesta här i världen. Eller som Kenny själv uttryckte det för ett par år sedan när han körde en Shelby Daytona Cobra i regnet på Goodwood Revival:

– Kan man köra i 400 km/h så kan man köra i 270.

Svårt att säga emot, eller hur? Ta och kolla in klippet nedan för att skapa er en egen bild av hur en Ford GT40 uppträder i händerna på Kenny Bräck på lätt fuktig bana. Lägg även märke till de andra GT40-bilarnas hastighet… Grattis till segern Kenny!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler