Goodyear visar klotformat däck – rullar i alla riktningar

Dagens däck är cirkulära och kan rulla framåt och bakåt. Goodyear visar upp vad som kan bli framtidens däck – sfäriska utan några som helst riktningsbegränsningar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

1844 uppfann Charles Goodyear vulkaniserat gummi, något som så småningom ledde fram till det däck vi i dag använder. Nu, snart 200 år senare, kan företaget som bär hans namn (Charles Goodyear grundade inte Goodyear, han dog 1860 och företaget grundades 1898) vara något på spåren inför framtiden. Nere på bilsalongen i Genève visar Goodyear nämligen upp ett konceptdäck som de har döpt till Eagle-360.

Goodyear Eagle-360 är sfäriskt, eller klotformat som man säger på enklare svenska. Det är alltså cirkulärt oavsett hur däcket betraktas. Däcket, som har skrivits ut på en 3D-skrivare, är en studie i hur däck för framtidens autonoma (självkörande) bilar kan komma att se ut. Ett aktuellt ämne med tanke på att de autonoma bilarna om mindre än 20 år (2035) beräknas vara 85 miljoner världen över.

Goodyear Eagle 360 på autonom bil

En självkörande bil skulle kunna se ut så här under karossen i framtiden.

Däckets sfäriska utformning anses vara en nyckelfaktor för maximal manövreringsförmåga med möjlighet till obegränsade riktningsförändringar. Exempelvis kan en bil med sfäriska däck rotera runt sin egen axel, det vill säga svänga 360 grader på plats. En sådan manöver skulle kunna underlätta körning i världens storstäder som växer sig allt tätare, inte minst på fordonsfronten.
En annan fördel är parkeringsytorna som skulle kunna optimeras (packas ihop) bättre än i dag då bilarna behöver betydligt mindre utrymme, de behöver ju inte svänga.

Eftersom däcken är sfäriska och kan rulla i vilken riktning som helst går det inte att montera dem på bilar med den typ av hjulupphängning som dagens bilar är utrustade med. I stället är det magnetiska fält i bilens hjulhus som håller däcken på plats. Själva bilen svävar alltså fram. Magnetfälten fungerar samtidigt som fjädring och stötdämpning, dock med en högre grad av komfort och lägre ljudnivå eftersom den mekaniska påverkan uteblir.

Eagle-360-däcket är dessutom utrustat med sensorer och annan teknik som möjliggör informationsutbyte med bilen. Sensorerna kan läsa av vägytan, väderförhållanden och andra faktorer och förse framtidens intelligenta styrsystem i bilen med värdefull information för säkrare körning.

Goodyear Eagle 360

Goodyear Eagle-360 är rund som en fotboll och således kan den rulla i alla möjliga riktningar.

Däckets slitbana ser speciellt ut men är optimerat för maximal kontakt med underlaget. Den räfflade ytan sägs ha samma egenskaper som en natursvamp som hårdnar vid torra förhållanden och som mjuknar vi det motsatta, det vill säga när det är vått. Förmågan att undvika vattenplaning sägs också vara i topp, inte bara på grund av ytans utformning utan också för att däcket absorberar vatten för att förflytta det utanför bilens körväg.
Dessutom har Goodyear Eagle-360 en teknik som kallas Active Technology som minskar risken för sladd vid körning på hala underlag så som is.

– Även om Eagle-360 än så länge bara är ett konceptdäck visar det en del av Goodyears innovativa förmåga och behovet hos framtidens bilförare. Vår senaste forskning visar att unga förare ser smarta och hållbara fordon som en naturlig del av framtidens transporter där pålitlighet och säkerhet är viktiga faktorer. Vi är övertygade om att Eagle-360 kan utgöra en hållbar och säker lösning för konsumenter som kommer att köra eller transportera sig med autonoma fordon. Vi hoppas också att detta kan inspirera till att, tillsammans med motorindustrin, hitta lösningar för framtidens mobilitet, säger Jean-Claude Kihn som är vd för Goodyear i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Ett par andra fördelar med dessa klotformade däck som Goodyear inte nämner är att dyra fälgar som repas mot trottoarkanter blir ett minne blott, och att man slipper få nedslag på besiktningen för glappande styrleder.