Test av Honda Civic Type-R, Mini Cooper S, Opel Astra 2,0T och Volkswagen Golf GTI.

Honda Civic Type-R

Turbosnabb utan överladdning

Etablerade sig snabbt som favoriten bland yngre entusiaster. Type-R är till sin karaktär extremt sportig med underhållande köregenskaper men brutala sensationer när det gäller fjädring och kupébuller. Fartresurserna är fortfarande bland de bästa i klassen, Astra och Golf behöver turbo för att ge samma effekt som Hondas sugmotor. Överkomligt pris men också snål utrustning. Finns bara tredörrars. Riskabelt överstyrd i gränsområdet. Ny Civic kommer i höst.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 7400 r/min. Max vridmoment 196 Nm vid 5900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 32,1 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 12,2 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och
triangeltvärlänkar. Bak sned- och tvärlänkar.

Hjul
Fälgbredd 7 tum. Däck 205/45 WR 17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 414, bredd 170, höjd 143, spårvidd fram/bak 147/149. Tjänstevikt 1280, maxlast 270. Taklast 65. Släpvikt 0. Tank 50 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 37,3 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,89 l/mil

Opel Astra 2,0 T Sport

Kompetens utan karisma

Sportchassit gör att man med en knapptryckning byter standardsättningen mot hårdare dämpning, spänstigare styrning och rivigare svar på gasen. Det är en förbättring inte bara känslomässigt utan ger märkbart bättre resultat i exempelvis väjningsprovet. Snabb och förhållandevis bekväm bil med utväxling som gör den lämpad även för långkörning. På det hela taget en himla bra bil men förvånansvärt anonym och oinspirerande att köra. Borde sättas i charmskola.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 98 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 262 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: ca 40 km/h.

Styrning
Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 10,6 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem som tillval.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak halvstel axel med längslänkar.

Hjul
Fälgbredd 7,5 tum. Däck 215/40 VR 17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 425, bredd 178, höjd 146, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1390, maxlast 470. Taklast 75, Släpvikt 1 500. Tank 52 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: ej mätt
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,91 l/mil


Mini Cooper S

Fräck men överarbetad retrostil

Otroligt fräck retrobil med massor av roliga tillval som snart gör den lika dyr som en ”riktig” BMW – det är ju den tyska fabriken som har blåst nytt liv i sextiotalssuccén Mini Cooper. Köregenskaper och fartresurser är det svårt att finna fel på. Säkrare i en undanmanöver än Civic. Många reagerar mot den överarbetade interiören som kanske är mer originell än ändamålsenlig. Negativt är även ljud- och fjädringskomfort samt begränsade utrymmen. Se den som tväsitsig.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak , 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Mekanisk Roots-kompressor med laddluftkylare. Kompression 8,3. Borrning/slag 77/85,8 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 42,9 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv.
Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.  Låsningsfritt system. Antisladdsystem som tillval.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och
triangeltvärlänkar, bak flerlänkad axel.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/55 R16. Som tillval 205/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 366, bredd 169, höjd 142, spårvidd fram/bak 146/147. Tjänstevikt 1220, maxlast 350. Taklast 75. Släpvikt 1220. Tank 50 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 218 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 38 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,84 l/mil

Volkswagen Golf GTI

Kul bil utan svåra kompromisser

Bästa valet i GTI-klassen om du vill ha sportigt temperament men inte är beredd att pruta så mycket på komfort och säkerhet. Rolig motor med temperament samt välbalanserade köregenskaper som ger mersmak. Säkerhet på högsta tillgängliga nivå. Sexväxlad manuell låda är okej men körupplevelsen med DSG-låda ger en extra kick. Bilen blir till och med lite snabbare och snålare. En mogen bil vars ägare inte tvingas till alltför svåra kompromisser för nöjet att köra en kul bil.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad DSG med Tiptronic. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 38,9 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem standard.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak fyrlänkad axel med längs- och tvärlänkar.

Hjul
Fälgbredd 7,5 tum lättmetall. Däck 225/40 R17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176, höjd 149, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1520, maxlast 400. Taklast 75, släpvikt 1200. Tank 55 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 7,0 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: ej mätt
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,79 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

39 kr
Köp 2 nummer för 39 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer
NUVARANDE Gyllene Tider Igen
NÄSTA Fågel, fisk eller mitt emellan