Prenumerera på Teknikens Värld

Hamann trimmar och snyggar till Jaguar F-Pace

Även Hamann kan lyckas ibland, det är deras version av Jaguar F-Pace ett bevis på.

Hamann Jaguar F-Pace

Tyska trim- och stylingfirman har genom åren skapat en stor mängd hiskeliga skapelser, för vad sägs om anskrämliga BMW M5 Mi5sion (jo, det ska stavas så) eller underbettet Range Rover Mystère, bara för att nämna ett par?
Men ibland lyckas de, som i detta fall när de nu har satt tänderna i Jaguars första suv F-Pace. Resultatet får man säga är lyckat (du som ändå är skeptisk; jämfört med deras andra bilar så får det anses vara lyckat), de har hållit sig på banan och inte gått bananas med konstiga detaljer och karossplåtar lite varstans. Städat helt enkelt.

Bodykitet består av en extra ”läpp” under frontspoilern, inlägg i matt silverfinish i luftintagen, skärmbreddare, ny ”diffusor” med fyra ändrör och rejäla fälgar som är 23 tum höga och 11 tum breda. Förändringarna har fått F-Pace att se än mer ”böse” ut än tidigare.

Ibland rör inte Hamann det som döljer sig undertill, men i fallet med F-Pace har de lyckats massera fram några extra hästkrafter i två av F-Paces totalt fyra maskiner. Man har gjort det med hjälp av ommappning av motorernas programvara samt sportavgassystem med högre flöde.

Hamann Jaguar F-Pace

F-Pace S har normalt 380 hästkrafter och 460 newtonmeter men i Hamanns variant uppgår siffrorna till 410 hästkrafter och 510 newtonmeter. Vad det gör för prestandan vet vi inte, men originalbilen, som är fyrhjulsdriven, gör 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppar 250 km/h.

Trimfirman har även lekt med 30d-dieselmotorn som i standardutförande ger 300 hästkrafter och 700 newtonmeter. I detta tyska utförande är maskinen uppumpad till 340 hästkrafter och 780 newtonmeter. Även här är prestandasiffrorna okända. Normalt gör bilen 0-100 km/h på 6,2 sekunder och toppar 241 km/h.

Hur mycket det kostar att biffa till Jaguar F-Pace berättar inte Hamann, men är du intresserad kan du fråga dem i deras monter på bilsalongen i Genève.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa