Prenumerera på Teknikens Värld

Här laddas elbilen i lyktstolpen

Ett projekt i Askersund möjliggör laddning av elbilar i lyktstolpar. Fler kommuner kan vara på gång.

Askersund ladda elbil i lyktstolpe
Thomas Eriksson

En publik laddplats per tionde laddbar bil, el eller hybrid, är den kvot som EU rekommenderar. En kvot som Sverige uppfyller – i dag vill säga. I ett försök att bemöta det framtida ökade behovet har Askersunds kommun tagit ett nytt grepp – att montera laddkontakter i det befintliga belysningsnätet.

– Det finns ett behov att kunna etablera laddplatser till en lägre kostnad. Med hjälp av publik vägbelysning som redan är på plats behöver man inte gräva upp vägar, lägga nya ledningar och liknande. Vid många parkeringar finns även redan vägbelysning där det blir enkelt och kostnadseffektivt att etablera laddplatser, säger projektledaren Jan Sandqvist.

Askersund är först ut i landet med tekniken som tagits fram av Vattenfall, Binar Elektronik och Sustainable Innovation. Projektet har till 40 procent finansierats av Energimyndigheten. Men det rör sig om mer än bara en kontakt i lampposten.

– Genom att vi bygger ut intelligens i hela belysningsnätet kan vi även övervaka och styra belysningen och får på sikt möjlighet att utveckla andra användningsområden som t.ex. insamling av väder- och trafikdata, säger Stefan Wik, funktionsansvarig på Vattenfall Elanläggningar.

Askersund ladda cykel

Under augusti månad kommer projektet erbjuda laddning för två bilar åt gången på sju olika platser. Kontakterna är av Typ 2-standard och ska erbjuda laddning när man är på stan i ett ärende under en timme eller två. Projektet omfattar även möjlighet till laddning av andra elfordon än personbilar på 20 platser, då med vanliga vägguttag.

Efter projekttiden kommer kontakterna att sitta kvar i Askersund och Vattenfall är beredda att starta liknande lösningar i andra kommuner.

En förutsättning är dock att det finns spänning i vägbelysning under hela dygnet.

– Idag finns det inget stöd i ellagen att leverera el till laddning via vägbeslysningsnäten, så i projektet har vi behövt ett särskilt undantag för att genomföra testerna. Energimyndigheten har dock stött på regeringen om en lagändring och vi hoppas att den snart kan bli verklighet, säger Jan Kristoffersson, projektchef på Sustainable Innovation.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa