Prenumerera på Teknikens Värld

Här placeras de nya fartkamerorna

I år sätts 250 nya fartkameror upp längs det svenska vägnätet. Kamerorna placeras på sträckor där medelhastigheten är för hög, och där det bedöms att liv kan räddas av sänkt hastighet.

Fartkameror i Sverige 2017

Förra året fanns 1 500 fartkameror på de svenska vägarna, som totalt tog över en kvarts miljon bilder på fartsyndare. Men på många ställen är hastigheten fortfarande för hög, och därför ska 250 nya kameror sättas upp under 2017 – och det planeras för ytterligare 250 stycken under 2018. Utbyggnaden planeras att fortsätta ända fram till år 2020.
Det är många som vill ha fartkameror i sin region. Trafikverket får in ungefär tre gånger så många ansökningar som de kan sätta upp. Därför fortsätter satsningen på kamerorna.
– Vi sätter upp dem på sträckor där medelhastigheten är 5 km/h över det som är tillåtet. Och det är ganska mycket, det är ju medelhastighet vi pratar om, säger Eva Lundberg som är nationell samordnare för trafiksäkerhetskamerorna på Trafikverket.
Enligt Trafikverket är hastighetskamerorna ett effektivt sätt att få ner has­tigheten och öka säkerheten på vägarna. Enligt en under­-
sökning från Statens Väg- och Transport­forskningsinstitut, VTI, räddar kamerorna 25 liv per år och hindrar 70 personer från att bli allvarligt skadade i trafiken.
Kamerorna är inte aktiverade hela tiden, även om de ständigt mäter hastigheten på förbipasserande bilar. I stället slås kamerorna på slumpmässigt, och alla kameror är aktiverade någon gång per dygn.
– Vi har ett avtal med polisens ATK-enhet om att vi ska skicka mellan 250 000 och 300 000 bilder varje år. Så vi anpassar oss efter det. Vi kan också slå på kamerorna manuellt om det skulle behövas, säger Eva Lundberg.

Den dryga kvartsmiljonen bilder som tas på fortkörare varje år skickas till Polisens enhet för automatiserad trafiksäkerhetskontroll, ATK. Där granskas bilderna av det 60-tal personer som jobbar med att utreda och lagföra de bilister som blivit fotograferade.
Bötfällning kräver klara och skarpa bilder på förare och registreringsskylt, och det blir det bara i ungefär 35 procent av fallen. Men enligt Anders Drugge, sektionschef vid ATK, är inte det ett problem.
– Andelen lagförda är tillräckligt stor för att folk ska respektera systemet. Av de 1,3 miljarder gånger bilar passerar Sveriges fartkameror varje år är det bara två procent som kör för fort. Det är fantastiska siffror, säger han.
Enligt Anders Drugge är inte målet med kamerorna att utfärda böter.
– Det handlar inte om att dra in så mycket pengar som möjligt till statskassan. Vi vill inte dela ut några böter egentligen, vi vill inte att folk ska köra för fort, säger han.

En fartkamera, eller en trafiksäkerhetskamera som Trafikverket kallar dem, kostar ungefär en halv miljon kronor att bygga. Då är allt inräknat, från eldragning till fundament och kameratekniken. Totalt kostar de 250 kameror som sätts upp i år ungefär 125 miljoner kronor. Billigt, enligt Anna Lundberg på Trafikverket.
– Vi räknar på olycksrisk och på hur trafik­säkerheten förbättras. Då är det mycket billigare att sätta upp en kamera än att bygga en 2+1-väg till exempel, säger hon.

Här placeras de 250 fartkamerorna

Karta över nya fartkameror i Sverige 2017

Norrbottens län
Väg Plats  Antal
373 Svensbyn 2
374 Böle-Käcktjän 4
97 Harads 2
E10 Räktforsen 2
99 Övertorneå 2
E10 Stenbron-Gällivare 4
Jämtlands län
Väg Plats  Antal
E45 Nilsvallen 2
Värmlands län
Väg Plats  Antal
E18 Knöstad-Valnäs 6
E18 Stolpen 2
E18 Töcksmarks kyrka-Holmedal 4
Dalarnas län
Väg Plats  Antal
68 Jularbo 2
70 Rembo 2
69 Uppbo-Vika 6
66 Grangärde 2
E16 Dala-Järna 2
70 Mora-Oxberg 6
Västra Götalands län
Väg Plats  Antal
26 Hasslerör-Sjötorp 4
195 Gate-Hjo 4
26 Otterbäcken-Gullspång 2
162 Lyse-Hallinden 6
164 Billingsfors-Åmål 2
166 Bäckefors-Mellerud 2
168 Kungälv-Ytterby 2
174 Väjern-Ödby 4
186 Smögen 1
574 Kareby-Kode 4
740 Tegneby-Utgård 4
200 Slätte-Hova 4
184 Falköping-Forentorp 4
47 Grästorp-Vara 4
Jönköpings län
Väg Plats  Antal
31 Ekenässjön-Gisshult 6
30 Lammhult-Vrigstad 8
30 Vrigstad-Stigamo 12
Östergötlands län
Väg Plats  Antal
51 Finspång-Sonstorp 4
206 Skänninge-Mantorp 7
Västerbottens län
Väg Plats  Antal
642 Tomtebo 2
92 Vännäs 2
Västernorrlands län
Väg Plats  Antal
83 Östavall 2
E14 Sundsvall, Björneborgsgatan 2
E4 Antjärn 2
E4 Själevad-Örnsköldsvik 5
E4 Örnsköldsvik 1
E4 Moliden-Bredbyn 5
Gävleborgs län
Väg Plats  Antal
E4 Axmartavlan 2
84 Långbacka-Långede 2
84 Kårböle-Laforsen 6
Örebro län
Väg Plats  Antal
244 Nora-Lilla Mon 6
244 Gyttorp-Nora 2
49 Igelbäcken-Aspa 6
Uppsala län
Väg Plats  Antal
292 Gimo-Harg 6
Stockholms län
Väg Plats  Antal
268 Vallentuna-Karby 4
263 Sigtuna-Märsta 2
76 Söderby-Karl-Gråska 11
280 Unungehöjden-Sättralund 4
525 Hölö-Södertälje 12
515 Järna-Södertälje 7
576 Nygårds hagar-Södertälje 12
571 Pålamalm-Tullinge 6
605 Granby-Länna 3
1004 Östra Ryd-Åkerberg 4
1003 Engarn-Ytterby 2
264 Hägerneholm-Vallentuna 6
872 Kocktorp-Harby 2
850 Söderby-Runby 4
950 Ormsta-Lövsta 7
858 Skälby-Trosta 8
859 Nytorp-Brista 4
1146 Norrtälje-Upplunda 2
262 Kärrdal-Enebybergsvägen 4
263 Håtunaholm-Sigtuna 6
274 Rydbokorset-Kulla vsk 4
Blekinge län
Väg Plats  Antal
E22 Bjärby 2

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa