Historien om Porsche 959

Vid mitten av 1980-talet presenterade Porsche världens mest avancerade supersportbil, byggd på 911-modellen som i sin tur hade ursprung i folkvagnen från 1930-talet. Porsche 959 var utan tvekan en bil av två världar och har blivit ihågkommen som en nästan överkvalificerad supersportvagn för gatan.

Ända sedan den visades som prototyp på Frankfurtsalongen 1983 var 959 hett efterlängtad. Där och då presenterades den som en Grupp B-bil avsedd för stora rallyframgångar. Porsche hade redan visat sin kompetens i många olika motorsportsammanhang, inte minst genom otaliga segrar på Le Mans. Ingen utmaning tycktes för stor för tyskarna som vid början av 1980-talet hade ställt in siktet på den största rallyskalpen – ökenrallyt Paris-Dakar.

Den imponerande motorn var av typen isberg. Den såg inte mycket ut för världen när den satt på plats i bilen. Det mesta fanns under ytan. För hemmamekaren var 959 en mardröm, men serviceintervaller på 2 000 mil var en tröst.

För att homologeras, det vill säga bli godkänd för tävlingsbruk i rally och på bana, krävdes en serietillverkning av minst 200 bilar för gatan. 959 ”Street” visades för första gången 1985 men leveransstarten försenades ända till 1987 på grund av det omfattande utvecklingsarbetet som bland annat omfattade flera rallystarter.

I 1984 års rally mellan Paris och Dakar ställde Porsche upp med tre bilar, alla en blandning av 911 och 959. Under de svullna 959-karosserna fanns den vanliga 911-motorn men det nya fyrhjulsdriftssystemet som utvecklades för 959. Jacky Ickx med andreförare Claude Brasseur vann. Året därpå återvände Porsche med tre riktiga 959:or men led ett svidande nederlag då ingen av bilarna lyckades ta sig i mål. 1986 upprättade man sin heder genom att återigen ställa upp med tre bilar med första, andra och sjätte plats som resultat.

Trots hög stjärnstatus och rallyframgångar fick 959 ett oförtjänt kort liv.

Den gatanpassade bilen som visades 1985 men nådde sina 200 kunder först två år senare imponerade. Intresset var så stort att Porsche snabbt bestämde sig för att bygga ytterligare 250 bilar. Det var inte helt lätt att få grepp om den svullna Porschen som såg ut ungefär som en 911 men var något helt annat. Det här var den dyraste och mest avancerade Porschen som någonsin byggts.

I Sverige blev priset 1,6 miljoner kronor, endast sex bilar skulle komma hit. Ytterligare två var ”på gång”. Beställarna av dessa bilar fick vänta länge på den lyxutrustade sportcoupén som hade världens mest avancerade drivlina. På sin vanliga plats baktill i bilen satt en sexcylindrig boxermotor byggd i lättmetall med fyra ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar, dubbla turboaggregat, dubbla laddluftkylare samt dubbla kylsystem.

959 var omgärdad av mystik. Nästan alla bilintresserade hade en åsikt om den märkliga Porschen fastän de inte kört den. Vi på Teknikens Värld provkörde bilen i nummer 15/1986.

959-motorn var märkligt nog både luft- och vattenkyld. Kylaren var placerad i framvagnen och kylde cylindertopparna men blocken kyldes i ­vanlig ordning med luft. Ur 2 848 kubikcentimeter levererades 450 hästkrafter vid 6 500 r/min och 500 newtonmeter vid 5 500 r/min. Detta var möjligt genom att turboaggregaten seriekopplades. Det ena började ladda redan vid 2 000 r/min medan det andra då snurrade på ”tomgång” och började ladda på riktigt först vid 4 000 r/min.

Redan när konstruktionsarbetet ­påbörjades bestämdes att 959 skulle bli fyrhjulsdriven. Systemet kom att bli ytterst sofistikerat med möjlighet för föraren att ställa in kraftfördelningen mellan fram- och bakaxel steglöst inifrån bilen. Även hjulupphängningarna var avancerade med triangellänkar fram och bak och två ­stötdämpare per hjul. Via fyra av dämparna, en vid varje hjul, kunde markfrigången justeras med 45 milli­meter. Hårdheten kunde också ändras mellan mjuk, medium och hård.

1986 års Paris-Dakarrally blev en stor framgång för Porsche som körde sin nya och avancerade sportbil till seger.

Dessutom fanns en hastighetsstyrd tillsats som automatiskt anpassade markfrigången och fjädersättningen. Upp till 50 km/h var fjädringen mjuk. Upp till 170 km/h reglerade en bypassventil dämpningen i elva steg. I 180 km/h och mer stod dämparna alltid i det hårdaste läget.

Trots hög stjärnstatus och rallyframgångar fick 959 ett oförtjänt kort liv. Porsches planer på stordåd i rallyspåren krossades efter att Henri Toivonens dödskrasch på Korsika fick FIA att lägga ned den fascinerande men farliga Grupp B-klassen.

Texten är hämtad från boken Stora guiden om Porsche, utgiven av Teknikens Värld. Fler artiklar ur serien ”Historien om” hittar du här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Historien om Porsche 959
NÄSTA BMW erbjuder trådlös laddning